A Két Cica Konyhája

A mama főztje

A mama főztje

 

Mivel a mindnyájunk által üdvözölt és támogatott Nagy Magyar Gasztroforradalom bizonyos pontokon elkezdett gasztro-sznobériába átcsapni, felébredt bennem a küldetéstudat: ezentúl a korábbinál tudatosabban fogom kijelölni a magyar konyhaművészet általam fontosnak tartott mérföldköveit, és indítok egy rovatot azoknak, akiket nem marinált lazaccal kergettek gyerekkorukban az asztal körül (és erre még emlékezni is hajlandók). Ez "A mama főztje", és az első bejegyzés: nagy nyári kedvencem, a tökfőzelék. Én időről időre "ráéhezem" a megszokott, klasszikus ízekre, és már csak a saját kedvemért is úgy készítem őket, ahogy otthon tanultam.

 

Krémes tökfőzelék szaftos, nyári pulykapörkölttel

 

Hozzávalók:

A főzelékhez

- 1 kg gyalult spárgatök

- 1 fej friss főzőhagyma aprítva

- 1 csomag friss kapor, aprítva

- só, őrölt bors, őrölt kömény

- 3 dl tejszín

- 3 evőkanál kukoricaliszt

- 3 evőkanál vaj vagy olaj

- tárkonyos fűszerecet ízlés szerint

 

A pörkölthöz

- 70 dkg kockára vágott pulykacomb-hús

- 1 fej friss főzőhagyma, aprítva

- 1 gerezd friss, zúzott fokhagyma

- 1 érett paradicsom, felszeletelve

- 1 édes zöldpaprika, felkarikázva

- só, őrölt bors, pirospaprika

- 5 evőkanál baromfizsír vagy olaj

 

A főzelékhez a zsiradékban megpároljuk a hagymát, enyhén megsózzuk (én általában nem egyben teszem bele a szükséges sómennyiséget az ételekbe, hanem fázisonként sózok, keveset). Beletesszük a borsot és a köményt, majd a gyalult tököt. Fedő alatt, kis lángon addig pároljuk, míg a tök nedvességtartalma teljesen kifő és a tök megpuhul. Ha szükséges, teszünk hozzá egy kis vizet, és belekeverjük a tejszínt, melyben előzetesen simára habartuk a kukoricalisztet. Együtt felforraljuk, majd a tűzről levéve hozzáadjuk a kaprot is. Tíz percre lefedjük és állni hagyjuk, ezt követően tálaljuk. Aki savanyún szereti, a tányérján keverhet hozzá egy kis fűszerecetet is.

A pörkölt is a szokásos, magyar módra indul: a zsiradékban megpároljuk a hagymát és a fokhagymát, meghintjük pirospaprikával, borssal és beletesszük a húst, amit enyhén megsózunk. Gyorsan átpirítjuk, hogy a kockák kicsit elkezdjenek világosodni, majd lassú tűzre állítva a tűzhelyt, hozzáadjuk a paradicsomot és a paprikát is. Lefedve kipároljuk a hús és a zöldségek levét, a szükséges mértékben öntünk hozzá vizet (ez a pulyka esetében legfeljebb egy deci), és puhára főzzük.

A ropogós, friss fehér kenyérről nem megfeledkezve, együtt tálaljuk!

 

 

 

 

 

 

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr33029353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrs.E 2011.07.01. 10:57:01

Hideg tökfözelék pörivel, a legjobb. Imádom :)

portis · http://www.online-szallas.com 2011.07.01. 12:54:48

Mindkettőt szeretem, de ha így összeöntik azt ki nem állom.

venszivar 2011.07.01. 13:08:44

@portis: JA! A mákos tészta is undorító,ha a tésztára öntik a mákot,netán a diót,HÚÚÚÚ a TÚRÓRÓL MÁR nem is beszélve.....,pláne tejföllel!Én éppen tegnap a kertből szedettből,idén elsőre főzött,nagyon finom tökfőzeléket ettem ÜRESEN,de nem azért,mert a pörköltet "ki nem állom"....
Mindenkinek jó étvágyat.

Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.07.01. 13:38:55

Nem és nem. Én esküszöm mindent megkóstolok és megeszek már, a spenóttól a kelbimbón át a pacalig, de ezt egyszerűen nem vagyok képes. Pedig tényleg baromi jól néz ki és biztos nagyon finom is.

HATTYU 2011.07.01. 13:43:30

imádlak benneteket: ezentúl ilyenekkel lesz tele a blog .-)

Dr.Betépett felhasználó 2011.07.01. 14:10:48

A tök,az tök jó.Nekem fokhagymás fasírozott az elsőrendű hozzá,de bármivel,és minden nélkül is a kedvencem.
Ilyen blogot,sokat!!!!

spinat 2011.07.01. 14:17:56

fözeléket tejföllel és nem tejszínnel.

venszivar 2011.07.01. 14:25:59

@spinat: Ami éppen VAN!Nekem egy kanál van hozzá s esküszöm,hogy éppen most ettem a hűtőből ki vett lábasból,ami itt "hever"még a jobbomon.Kéne hagyni a nejemnek is!:)

Mézesmázos Mózes 2011.07.01. 14:35:57

Gyűlölöm a tökfőzeléket. Az egyetlen étel, amit képtelen lennék megkóstolni.
Csak pörköltet kenyérrel lehet kérni? ;)

mézescsók 2011.07.01. 14:37:24

A tökfőzelék - nem is tudom, miért -, de nem tartozik a sokak által kedvelt kaják közé. Majdnem így csinálom én is, azzal a különbséggel, hogy nem a hagymát sózom, hanem a tököt. Néha teszek rá pici piros paprikát, de ez hangulatfüggő. Ja, és szerintem is jobb tejföllel, mint tejszinnel, mert ez utóbbival krémesebb az ízlésemhez képest.
Nem nagyon szeretek főzni,hála istennek nem is kell gyakran, de ha mégis rávetemedem, akkor igyekszem előhozni az őseim ízeit. Viszont szivesen olvasom. Jó a blog, gyertek régi receptekkel, hátha valahol felfedezek valami régi ízt, kaját, amit már elfelejtettem.
Még két dolog: l./ hidegen is igenis isteni, 2./ próbáltátok már úgy, hogy a főzelékbe nem tejfölt(tejszint) tesztek, hanem rácsaptok néhány tojást és elkeveritek?

mézescsók 2011.07.01. 14:40:00

@Mrs.E: Na, erre ment volna a "tökfőzelék - nem is tudom, miért -, de ... kezdetű kommentem, ha nem bénázom el!!! Bocs mindenkitől.

mézescsók 2011.07.01. 14:40:37

@mézescsók: Másodszor is sikerült, ma már inkább nem is nyúlok a billentyűzethez! Az előző 2 bénázó én voltam!!!

2011.07.01. 15:20:13

Az a piszok jó, hogy gyerekkoromban ki lehetett kergetni a faluból a tökfőzelékkel, most meg 45-ön túl az egyik kedvencem lett! S nem is elsősorban pörivel, hanem üresen, vagy éppen tükörtojással:)

Dr.Betépett felhasználó 2011.07.01. 15:48:01

Kicsi témaváltás.Rengeteg kaprot vettem a 3 kiló tökhöz.Másnap túrógombócot főztem,és gondoltam kipróbálom a kapros változatot.Az utolsó kb 12 gombócot feláldozva!!!!kaporral kevertem össze.
Gyerekek!Legelőször ez a verzió fogyott el,és mit mondjak,Isssteni volt.
Érdemes megpróbálni. :-))))

OrrSir 2011.07.01. 15:53:45

Pulykából pörit?
Sertés, borjú, csirke, gomba, de pulyka?
Prosztatának kiváló a tök.

Öreg Sam 2011.07.01. 15:55:00

A tök-spenót-paradicsomos káposzta az a Bermuda háromszög,ahoba nem szivesen jutnék el.
Az összes többi főzelékkel semmi bajom.

Dr.Betépett felhasználó 2011.07.01. 16:05:10

@Öreg Sam: a paradicsomos káposztába jó csomó bazsalikomlevél a kisveteményesből,ölég sok cukor,és magában megenni......húúúú

Karipapa01 2011.07.01. 16:23:03

A tökfőzeléket 14 éves koromig utáltam, csak ezt követően kezdtem rákapni. Azóta viszont kifejezetten imádom marha- vagy sertéspörkölttel, fasirttal, sült oldalassal, esetleg jó szaftos natúr sülthússal. Próbálkoztam rántotthússal is, de külön kellett megennem. A nagymamám (tót lány volt) csinált olyan tökfőzeléket, hogy ecet helyett tejföllel vagy aludt tejjel ízesítette és feltétként héjában fött krumpli felhasználásával valami fasírtszerü volt rajta, éktelen finom volt, vega kaja. Ezt készítette néha spenóthoz is, ott is bejött.

Rothstein 2011.07.01. 16:30:20

Én nem szeretem a tökfőzeléket, de annyira gusztusosak a képek, hogy akár meg is kóstolnám ezt a verziót.
Krumpli- és babfőzelék jöhet minden mennyiségben. Esetleg lencse vagy sárgaborsó is (bár az utóbbi kettő annyira nem kedvencem, de nem durcázok ha éppen az van).
Csakhogy sajnos külföldön élek, csak akkor van lehetőségem ilyeneket enni ha haza látogatok. :(

Dr.Betépett felhasználó 2011.07.01. 16:45:24

@Rothstein: krumpli és babfőzelék főzésén nem gondolkodtál?A világ legegyszerűbb ételei.

Rothstein 2011.07.01. 16:48:13

Ahol én lakok, nem lehet tejfölt kapni.
Sóletet viszont legalább tudok enni, ha mást nem konzerv formájában, virslivel, paradicsomos alappal (Heinz baked beans).
Nem, nem Britanniában vagyok.

doubting thomas 2011.07.01. 17:07:23

Igeeeeeeeeeeeeeeen!!!!!

Pörkölt, sült hús vagy fasírt feltéttel,kaprosan vagy szerecsendiósan, bárhogyan jöhet, hozzá finom, 2 cm vastag parasztkenyér!!!!!

beszólhatok? 2011.07.01. 17:08:04

én főzés előtt sózóm, ecetezem a tököt, állni hagyom, kb. 1 órát, az üvegesre párolt hagymát megszórom liszttel, rádobom az apróra vágott kaprot, majd a levéből kinyomkodott tököt. Húslével szoktam felengedni. Tejföl nem kötelező, anélkül is finom.( Persze, csak ha nincs itthon)

beszólhatok? 2011.07.01. 17:10:01

ja, és nálunk jól befokhagymázott sült tarja, oldalas, vagy marhahús a nyerő

mizrolist 2011.07.01. 18:56:02

@OrrSir: na ez az. Nem pulykapörkölt kell mellé, hanem sertés vagy marha.

Öreg Sam 2011.07.01. 19:39:27

@mizrolist:
Pulykából pörkölt???
Háború esetén talán..

chatte 2011.07.02. 07:42:34

Végre egy normális gasztro blogger, aki nem felejti el, honnan jött. Nemrégen két bejegyzés verte ki nálam a biztosítékot, mindkét blogger vidéki, idősebb nálam, erre az egyik egy májkrém receptnél írja: "ahogy apukámtól tanultam, aki hétvégén hajnalban kiszaladt a friss bagettért". Hát bakker, nem tudom, az én apukám inkább feliratkozott a kenyérért, aztán pénteken 8-kor (minthogy nálunk hétvégén bolt nem volt nyitva, pedig városban élek, a hölgy meg valami apró faluban cseperedett fel), mikor a bolt nyitott elment sorba állni, ha szerencséje volt, kiflit is kapott, de a bagettről én esküszöm a 90es évekig nem is hallottam.
Másik szintén falusi gyerek palacsintatésztát írt a "dédidtől, aki vaníliamagokat kapart a tésztába". Nem tudom, az én dédim a cukornak is örült, de lehet az a másik a dédi a Habsburgoknál szolgált vagy mi. Egy szónak is egy a vége, tökfőzelék az viszont volt rendesen, ahogy krumpli meg répa, meg minden, mert hús az csak hétvégén volt, az is csak a nagymamától, mert ha a hentesnél még lett is volna valami, arra anyunak nem nagyon volt pénze. Szóval nálunk inkább a tojás volt a gyakoribb, de pörkölttel az igazi. Köszi, ma ebédre meg is főzöm :)

bársonyszemű borbála 2011.11.18. 16:49:08

Szerintem ez a tok eloszoris gusztustalanul nez ki, persze attol lehet meg finom. Masodszor nem ertem, miert van benne tejszin, v. akar tejfol, keves rantassal, v. akar anelkul a jo, a kapor adja az izet. Harmadszor szerintem a husos feltet, porkolt csak elrontja. Tukortojassal az igazi.
Ezen a blogon minden tulkomplikalt. Toltottpaprikaban oregano, ugyan mar, cicuka.
süti beállítások módosítása