A Két Cica Konyhája

Olvasható régizene

Olvasható régizene

A MÜPA a kedvenc épületem Budapesten, és elkötelezett régizene rajongó vagyok: nem véletlen, hogy a Régizene című kötetet meglátva ismertem meg a MÜPA és a Rózsavölgyi Kiadó közös könyvsorozatát, melynek az a harmadik kötete:

 

regizene.jpg

 

 

Thomas Forrest Kelly: Régizene 

 

 

 

 

Mi a régizene? Mennyire régi? Miként képes megszólítani bennünket, és miért van rá szükségünk? Thomas Forrest Kelly, a Harvard Egyetem professzora nemcsak a fenti kérdésekre ad választ tömör, mégis lenyűgözően nagyívű könyvében, hanem áttekintést nyújt a középkori, a reneszánsz és a barokk repertoár legfontosabb jellemzőiről is, továbbá tárgyalja a historikus előadói gyakorlat, az úgynevezett „régizenemozgalom” történetét és elméleti hátterét.
A Rózsavölgyi és Társa Kiadó és a Művészetek Palotája közös könyvsorozatának harmadik kötete közérthető, mégis elmélyült formában nyújt nagyon rövid bevezetést napjaink zeneéletének egyik legizgalmasabb szegmensébe.

Thomas Forrest Kelly a Harvard Egyetem egyik legnépszerűbb zenetörténet professzora, jelentős középkorkutató, az Amerikai Régizenei Társaság alelnöke, az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia rendes tagja. A gregorián kutatásban alapműnek számít a beneventán repertoárról írott 1989-es könyve, a zenetörténet legendás ősbemutatóiról szóló, First nights című kötete pedig jelentős közönségsikert aratott 2000-ben. A régizenéről szóló nagyon rövid bevezetését egyöntetű lelkesedéssel fogadta a szakma és a nagyközönség. 

 

 

Figyelmetekbe ajánlom a korábban megjelent két kötetet is, melyek minden zenerajongónak igazi örömöt okozhatnak a karácsonyfa alatt:

 

 

mupafilmzene.jpg

 

 

Kathryn Kalinak: FILMZENE

 

A filmzene éppoly régi, mint maga a film. Már évekkel azt megelőzően, hogy a képpel összehangolt hang normává vált volna, a mozgóképek vetítéséhez zenei kíséret társult, olykor egy magányos pianino, máskor egy 100 tagú zenekar révén. Manapság a filmzene önálló iparággá vált, s nélkülözhetetlen a filmek eladhatósága szempontjából. Kathryn Kalinak, a Rhode Island College filmelmélet professzora, a filmzene kutatásának egyik nemzetközi szaktekintélye tömör, élvezetes és elmélyült olvasatát nyújtja a témának. Tarantino filmje, a Kutyaszorítóban egyik jelenetének lenyűgöző filmzenei elemzésével kezdi könyvét, hogy aztán olyan általános kérdésekkel szembesítse olvasóját, mint hogy miként és mitől működik (vagy éppen nem működik) egy filmzene. A legfontosabb elméleti kérdéseket is tárgyaló könyv perspektívája a teljes nemzetközi filmes szcénát szem előtt tartja Ázsiától a Közel-Keleten át Európáig és Amerikáig. Vizsgálat tárgyává tesz meghatározó rendező-zeneszerző kapcsolatokat (Alfred Hitchcock és Bernard Herrmann, Akira Kurosawa és Fumio Hayasaka, Federico Fellini és Nino Rota), és bevezetést nyújt a némafilm korának elfeledett zenei gyakorlataiba. Miként Kathryn Kalinak felhívja rá a figyelmet, a filmzene sok mindenre képes a hangulat megteremtésétől a cselekmény fontos dramaturgiai pillanatainak hangsúlyozásán át a képsorokat kiegészítő érzelmi tartalom hordozásáig. A zenész- és filmes szakma számára egyaránt fontos kötet az átlag film- és zenerajongó számára is rendkívül élvezetes és gondolatébresztő olvasmányt ígér.

 

 

mupazene.jpg

 

 

Nicholas Cook: ZENE

 

 

Mi a zene? Hogyan jön létre? Miként fogyasztjuk? Miért élvezzük egyáltalán? Nicholas Cook, a provokatív nézeteiről ismert, Cambridge-ben tanító muzikológus professzor arra invitálja az olvasót, hogy gondolja végig a zenével és életünkben játszott szerepével kapcsolatos alapkérdéseket. Találó példák sokaságán keresztül a szerző az olvasók saját zenei tapasztalatit hívja segítségül ahhoz, hogy rávezesse őket annak végiggondolására, milyen szerepet játszik a koncertéletben az előadó és a hallgató, hogy mit jelent a zene árucikként és műalkotásként, miként értjük meg a zenét és milyen értékeket tulajdonítunk neki. Nicholas Cook a zenéből mint emberi tevékenységből indul ki, s innen jut el a zenéig mint gondolati formáig, miközben számos sztereotípiát rombol le, s megrögzött kliséket állít a feje tetejére. A humorral és remek stílusban megírt kötet nemcsak a nyugati klasszikus zene köréből veszi példáit, hanem a rocktól az indonéz muzsikáig és tovább számos zenei kultúrát érint. A Zene című kötet felvillanyozó élményt ígér azoknak is, akik elgondolkoztak már a zene alapkérdésein, és azoknak is, akik majd csak e kötet révén fognak szembesülni velük. A könyv nem a zenei műfajok és formák történetét kívánja összefoglalni, hanem a zene, elsősorban a nyugat-európai művészi zene fogalmának körüljárására tesz igen élvezetes kísérletet. Nicholas Cook szemlélete jótékony felfrissülést hozhat a zenéről való gondolkodás hazai világába.

 

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

http://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr757002919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.