A Két Cica Konyhája

Magok a konyhában – és ami mögötte van

Magok a konyhában – és ami mögötte van


2h0_6981.jpg

Mindenekelőtt a régóta várt és vágyott örömhírrel kezdem: megjelent a Magok a konyhában című szakácskönyvem első kötete, a Hüvelyesek.

A MAGOK A KONYHÁBAN könyvsorozat a tudatos táplálkozás fontos alappilléreit, a hüvelyeseket, az olajos magvakat és a gabonaféléket, illetve „álgabonákat” helyezi új megvilágításba. A kiegyensúlyozott vegetáriánus étrend nem képzelhető el nélkülük, emellett fontos összetevői a cukorbetegségben vagy inzulinrezisztenciában szenvedők, a laktóz- vagy gluténmentes étrendet követők diétájának is.

Ennek ellenére mindhárom könyvben szerepelnek húsos fogások, hiszen az egészséges étrend nem a húst mellőzők kiváltsága, nem kell feltétlenül lemondani róla. Az egyes alapanyagok természetes gyógyhatásának tudatos alkalmazásával egyéni szinten meg tudjuk teremteni táplálkozásunk egyensúlyát, mely jól-létünk, egészségünk alapja - ehhez nyújt útmutatást a készülő három részes sorozat, melynek első kötete a hüvelyesek szerepét tisztázza a korszerű táplálkozásban.
2h0_6997.jpg

A bab, borsó, lencse nem szorulnak bemutatásra, hiszen hosszú ideje alapvető népélelmezési cikknek számítanak. De a szója vagy a csicseriborsó (bár népszerűségük egyre nő), nem általánosan ismert alapanyagok, a mungóbab konyhai felhasználásáról pedig még ritkábban esik szó.

A népszerű hüvelyesek jelentősége is túlmutat a hagyományokon, hiszen összetételüknél fogva változatosan felhasználhatók különféle diétákban: kiváló húspótlók, sőt esetenként a gabonafélék helyettesítésére is tökéletesen alkalmazhatók, így a korszerű, egészségtudatos táplálkozás fontos alapanyagai. Nyáron konyhakerti, frissen szedett formájukban élvezhetjük őket, télen a szárított hüvelyesek gazdagítják étrendünket – a csíráztatott takarmánybabok pedig nélkülözhetetlen tél végi vitamin- és ásványianyag-források.

Ez a könyv azért íródott, hogy bemutassa e termények másik arcát, így ajánlva őket a reformtáplálkozás követőinek, emellett felhasználásukkal változatos megoldásokat mutasson a hagyományos ételek kedvelőinek is.

Egy könyv megjelenése kapcsán, az elkészült anyag méltatását követően felvetődik a kérdés: hogy jött létre? Mert a könyvkészítés nem a nyomdában indul el, és nem is a tördelő számítógépén, hanem valamikor sokkal korábban, egy gondolattal. Aztán sok munka, tudatos keresés, tanulás, majd a szerencse és néhány véletlen találkozás kapcsán létrejön a MŰ, ami a nyomdából kikerülve önálló életre kel, a készítők feladata pedig, hogy jó szülőként egyengessék az útját.2h0_6988.jpg Ez hogy zajlik a gyakorlatban?

Sokszor megkérdeztem ezt a magamtól is, mert különösen a szakácskönyvek esetében sok lehetséges megvalósulási útvonal képzelhető el. Maradjunk a saját példámnál: az első könyvem (Receptek a Két cica konyhájából) 2013 karácsonyára jelent meg, és a blog első három évének legsikeresebb receptjeit tartalmazta egy további 50 receptből álló, kifejezetten erre a célra készült válogatással együtt. Ezt egy tematikus munka követte 2014-ben, melyet egy kiadó felkérésére készítettem (Bodza a konyhában és a házi patikában). Mivel szűkebb pátriámhoz, Győr-Sopron megyéhez való kötődésem miatt állandó rovatom van a Kisalföld napilap Gasztro magazinjában, 2015-ben engem bízott meg a kiadó vezetése, hogy megírjam immár hagyományos, XVI. szakácskönyvüket, melynek témája a világkonyha, címe pedig A nagyvilág konyhái volt.
2h0_6995.jpg

A Magok a konyhában teljesen másképp született, és azt gondolom, ez az út, melyet minden könyvnek be kellene járnia a megvalósulás előtt. 2014-ben kezdtem el írni, azon a héten, mikor 25 év után kiköltöztem Budapestről a Dunakanyarba. A sok stressz, pakolás intézkedés és a korábbi életem felszámolása eléggé megviselte az egészségemet is, ezért a táplálkozásomat is át kellett alakítani a regenerálódás érdekében (inzulinrezisztencia, vastagbélgyulladás, krónikus hörghurut volt a kiinduló állapot). Emiatt az első fél évben nem nagyon mentem Budapestre, itthonról dolgoztam és beleástam magam a gyógyító táplálkozás rejtelmeibe, közben pedig új alapanyagokkal és receptekkel kísérleteztem.
2h0_6989.jpg
A helyzet lassan, de határozottan javulni kezdett, én pedig egyre lelkesebben variáltam a különféle hüvelyeseket, olajos magvakat, gabonaféléket és álgabonákat. Kísérleti szinten számtalan recept született, 292 került lejegyzésre 7 hónapon belül – ezekkel kezdtem tematikusan dolgozni. Mindegyik témához összeállítottam az adott termények tápanyag összetételét, gyógyhatását, és leírtam azokat az előkészítési eljárásokat is, melyek megkönnyítik használatukat a hétköznapokban. Így további egy év alatt készült el a három könyv, egyenként 66 recepttel. 2h0_6990.jpgEz volt az a pont, amikor gondolhattam arra, hogy ezek könyv formájában napvilágot lássanak. Közben (mint mindig) figyeltem a könyvpiacot, az ételfotózási trendeket, és rájöttem egy fontos dologra: ezeknek az ételeknek a fényképezéséhez valami egészen mást kell kitalálni, mint ahogy korábban dolgoztam, és ahogy a most divatos szakácskönyvek készülnek. Ezek egyszerű, nem hivalkodó ételek, és egy „túltolt” styling, a sok kellék mellett nem érvényesülnek. Ezen a ponton segített be először Véletlen barátom: megláttam a FB-on néhány fotót egy étkészletről, ami megtestesítette mindazt, amit el sem tudtam képzelni korábban. Minimalista, csodás formavilágú, letisztult tárgyak voltak, melyekben csodásan érvényesültek a bennük tálalt ételek. A fotót elmentettem, utánanéztem, ki készítette Őket. Majd a sors úgy hozta, hogy rövidesen egy karácsonyi rendezvényen (már 2015 novemberében járunk) Gerlai Tibor barátom, a Manzárd Café és a MagyART főszerkesztője bemutatott Antal Balázs tárgytervező iparművésznek, akinek a diploma tárgyait kinéztem magamnak korábban.
2h0_6992.jpg
Nagy egymásra találás volt: a beszélgetést követően tudtam, hogy nemcsak a tárgyakra, Balázsra személyesen is szükség van a könyv elkészítéséhez. Miért egy olyan emberre, aki csak teát tud főzni, és egy szendvicsen kívül még nem tálalt semmit soha életében? Nos, ezért. Mert nem szakácsként, hanem vizuális művészként kezeli az ételeket. Játszik velük, kísérletezik, és ebben nem determinálja holmi főzni tudás vagy más konyhai alapismeretek.

Mivel a kezdetek óta Tóth Milánnal fotózom, a végső döntésben fontos szerepe volt annak, vele hogy tudnak egymásra hangolódni. Mivel a „vizuális szakkör” automatikusan megalakult, már tényleg csak a kiadó hiányzott.

Erről beszéltem egy régi barátomnak, Einspach Csabának, aki informatikával foglalkozik, de ismert egy kiadót – így kerültem kapcsolatba Széplaki Péterrel és a BOOOK Kiadóval, akik első látásra beleszerettek az anyagba, és a könyv elindult a csodás megvalósulás útján. A vizuális szekcióhoz Sólymos Ágnes grafikus csatlakozott, akinek Balázshoz hasonlóan ez volt az első könyve, és tényleg minden tudását és tehetségét beleadta a munkába, és olyan csodás könyvet tervezett, amit el sem tudtam volna képzelni.

Bennem sok kérdés volt az anyag gasztronómiai és dietetikai értékét illetően, ezeket Bereznay Tamás, az ismert séf és Török Eszter dietetikus, mint szakértők oszlatták el, és belevágtunk a Nagy Könyvprojektbe. Maga a fotózás meglepően rövid ideig, nettó 3 munkanapig tartott: ez nem jöhetett volna létre precíz, okos, gyors és pontos asszisztensem, Csorba Orsolya segítsége, és a MIELE tökéletesen felszerelt konyhája nélkül.

A kiadó részéről a vizuális munkát Földi Hajni művészeti vezető, a technikai megvalósítást Watzker Éva koordinálta: így a kezdetektől számított két év után jelent meg az első kötet, mellyel mindannyian elégedettek és boldogok vagyunk, én pedig ezúton is köszönöm minden közreműködőnek az odaadását és a közös munkát.

Talán úgy tűnik, itt az írás végén elkezdtem az Oscar átadáson érezni magam, de nem baj: egymás munkájának elismerése, az együttműködés fontosságának hangsúlyozása és nem utolsó sorban a hála teszi fel a koronát a közös munkára.

Az már csak hab a tortán, hogy 2016-ot az ENSZ is a hüvelyesek nemzetközi évének jelölte ki. Boldog vagyok, hogy a hosszan rendszerezett, letisztult gondolatok hozzájuk méltó külsőségek mellett láttak napvilágot, és – bár egy szakácskönyv sokféleképpen jöhet létre – azt gondolom, optimális esetben így kell történnie.

Ps.: A receptek hatékonyságáról csak annyit: mire a kézirat első verziója elkészült, teljesen meggyógyultam.

A könyv kedvezményesen megrendelhető a BOOOK Kiadó weboldaláról ITT.

Ha nyerni szeretnél egy példányt, kattints a Két cica konyhája FB oldalára, és vegyél részt a játékban ITT.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr228882284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása