Fehérvár Bisztró, Albapark, és most már évek óta M7 Bisztró. Egy ikonikus hely, ahol állandó vendég volt az Omega együttes, gyakori vendég volt Kern András, Somló Tamás, a Pa-Dö-Dő és sokan mások, akik úton a Balaton felé Székesfehérvár mellett álltak meg egy rövid pihenőre. A legendás hely idén nyáron ünnepli 50. születésnapját, ami tökéletes alkalom egy kis nosztalgiázásra és egyben a jövőbe pillantásra is. Egy fél évszázados történet a hazai gasztronómia és vendéglátás folyamatos alkalmazkodásáról, fejlődéséről és újratervezéséről.
Családi örökségből stratégiai szemlélet
- augusztus 1-jén, az M7-es autópálya Fehérvárig tartó szakaszának átadásával egy időben nyitotta meg kapuit Magyarország első autópálya menti vendéglátóhelye, akkori nevén Fehérvár Bisztró.
Az étterem története egy személyes szakmai pályával kezdődött.
„A Fehérvár Bisztrónak édesapám készítette el a konyhatechnológiai terveit a Fejér Megyei Vendéglátóipari Vállalat munkatársaként. A nyolcvanas évek közepén már vezetőként tért vissza ide, majd a kilencvenes évek elején – a privatizáció időszakában – tulajdonossá vált”
– idézi fel a kezdeteket az étterem jelenlegi tulajdonosa, Szakály Attila.
„Különös idők voltak ezek”
– emlékszik vissza a hely megálmodója, a ma már nyugdíjas éveit élvező Szakály Antal, aki évekig irányította a legendás helyet. Akkor még teljesen rapszodikus volt a forgalom az autópályán, a statisztikai adatok szerint csupán napi 5-8000 autó fordulhatott meg rajta, ez a szám ma már minimum a tízszerese, azaz egy forró nyári napon közel 100 000 autó is áthaladhat az M7-esen. –
„Örömmel vettük észre, hogy hamar felfigyeltek ránk, mint a Budapestről Balatonra vezető út első és akkor még egyetlen pihenőhelyére. Sokan visszatérő vendégek lettek, ismerősként üdvözölhettünk családokat, üzleti ügyekben utazókat egyaránt. Ekkor készült először a cukrászüzemünkben, Kovács Ferencné Erzsike jóvoltából az ikonikus fahéjas csigánk, amelyért sokan még ma is beugranak hozzánk, hiszen azóta is az eredeti recept szerint készítjük.”
Bár az elmúlt öt évtized számos fordulópontot hozott: 2009-ben például új épületbe költözött az étterem, helyet biztosítva egy gyorséttermi lánc új egységének is, majd 2017-ben teljeskörű építészeti és márkafrissítésen esett át, és M7 Bisztró néven folytatta a működést.
Állandó kínálat és megújulás kéz a kézben
Bár sok minden változott, a vendégek hűsége és ízlése ismerős maradt.
„A péktermékek közül nem csupán a fahéjas csiga, de a sajtos pogácsa, virslis roló és a túrós batyu is az első naptól kezdve a kínálat része. Vannak örök kedvencek, amelyek nem maradhatnak el, így az étlap alappillérei közé tartozik az erőleves májgombóccal, a babgulyás, és természetesen a rántott sertésborda és a magyar konyha egyik fő jelképe, a sertés- és marhapörkölt is”
– sorolja Attila.
Az M7 Bisztró közönsége elsősorban a házias ízeket keresi; utazás közben pihenőt tartva, a városból kiruccanva, vagy éppen munkaidőben a környező fehérvári iparnegyedből érkezve. Az étterem saját statisztikája szerint a vendégek egyharmada Székesfehérvárról, illetve egy másik harmada a fővárosból érkezik.
„Jelenleg 20 fővel dolgozunk, de nekünk mindig minden eshetőségre fel kell készülnünk” – mondja Szakály Attila. – „Természetesen más forgalom van egy átlag hétköznapon és más a nyári hétvégéken, vagy a többnapos ünnepek esetén. A skálázódás nagyon fontos, hogy akkor is éppen olyan színvonalas szolgáltatást tudjunk nyújtani, ha szombat van, és mondjuk cateringszolgáltatóként még egy esküvőn is helyt kell állnunk.”
Amit a számok mutatnak: a közönség és a márka kapcsolata
Egy friss kutatás szerint Székesfehérváron a felnőttek 60%-a legalább havonta látogat étterembe, az ételrendelési szokások pedig dinamikusan változnak: a megkérdezettek 33%-a kér elviteles ételt, míg 55% rendel házhoz – leggyakrabban applikációs szolgáltatáson keresztül. Az M7 Bisztrót az étterembe járók 57%-a ismeri, a helyet látogatók közül pedig sokan a „háziasságot”, a megszokott ízeket és a barátságos kiszolgálást emelik ki, mint fő vonzerőt. Minden bizonnyal a többször változó név az oka annak, hogy az 50 éves múltra visszatekintő vendéglátóipari egység ismertsége egyelőre alacsonyabb – ez a jubileum így egyben lehetőség is a márka újrapozicionálására és megerősítésére. Sokan örülnének neki, ha a jövőbeli tervek között szerepelne egy hasonló egység nyitása a fehérvári belvárosban is, ahol kedvező áron lehetne megbízható minőségű házias kosztot fogyasztani.
Találkozás a Costes Csoporttal – jövőépítés új dimenzióban
A jubileumi év különleges mérföldkövet is hozott: elindult egy stratégiai együttműködés a hazai gasztronómia egyik legismertebb szereplőjével, a Costes Csoporttal. A kapcsolat egy Forbes Business Club eseményen indult, ahol a Costes Csoport vezetője előadást tartott, a hallgatók között pedig ott ült Szakály Attila is. A találkozásból szakmai partnerség lett.
„2024-ben tulajdonosi döntés született arról, hogy a fine dining mellett más gasztronómiai szegmensekben is aktívan jelen kívánunk lenni. A Costes Group-hoz egyre gyakrabban érkeznek piaci megkeresések arra vonatkozóan, hogy gasztronómiai szaktudását, kapcsolati tőkéjét és működési modelljét tanácsadási vagy mentori szolgáltatásként elérhetővé tegye. A belső akvizíciós döntések előkészítéséért felelős csoportra építve a vállalat egy, kifejezetten a vendéglátóiparra specializált, M&A tanácsadási és stratégiai üzletág kiépítésébe kezdett. Az M7 Bisztró kapcsán is erősen hiszünk abban, hogy közösen egy olyan üzleti modellt alakíthatunk ki, amely hosszú távon fenntartható és értékteremtő mindkét fél számára. A Kádár étkezde, a Kismező és a VIBE megnyitása után az M7 Bisztróval való együttműködés sem tűnt első látásra tűnt kézenfekvőnek, hiszen itt nem egy sztárséf köré épülő konyháról és nem csúcsgasztronómiáról van szó, de a lokáció, a szakmai elhivatottság és az 50 évnyi tapasztalat meggyőző volt”
– fogalmazott a Costes Csoport képviseletében Tóth-Harsányi Kornél.
Tudás, ami új szintre emelhet egy más műfajú éttermet is
A Costes nem csak márkákat vásárol, hanem tudást, rendszert és kapcsolatokat is átad.
„A Costes Csoport tudásának alapját a piacorientált, stratégiai szemlélet, a kiemelkedő gasztronómiai tudás és az iparági kapcsolatrendszer adja. Ezek olyan képességek, amelyek a legtöbb gasztronómiai egység szintjén hiányoznak. Ezek gyakran egészen hétköznapi dolgok, mint például a megfelelő minőségi alapanyagok beszerzése, vagy éppen egy ilyen kutatás támogatása, amely a Kantar Hoffmann jóvoltából most elkészülhetett, s amelynek további elemzései is várhatóak.”
Jelenleg az együttműködés első fázisát egy átfogó stratégiai átvilágítás jellemzi. A cél egy olyan üzleti modell kialakítása, amely hosszú távon fenntartható és értékteremtő lehet mindkét fél számára. Hogy a jövőben ez kiegészül-e azzal, hogy a Costes Csoport tulajdonosi részt is szerez az autópálya melletti bisztróban, az jelenleg még alakulóban van.
„A jövő legnagyobb kérdése talán nem is az, hogy miben kell fejlődni, hanem az, hogyan lehet egyszerre megőrizni a múlt értékeit és folyamatosan megújulva alkalmazkodni a jövőhöz. Ez az, amire most együtt keressük a választ, első körben pedig közösen alakítjuk ki az 50 éves fennállás méltó megünneplését, szóval az év folyamán még számos régi és új meglepetéssel, visszakacsintással és friss élménnyel is tudunk szolgálni a hozzánk látogatóknak ”
– zárja gondolatait Szakály Attila.