A Két Cica Konyhája

Én és a böjt - a tudatosság kialakítása

Én és a böjt - a tudatosság kialakítása

Elderflower_Champagne400.jpg

 

 

 

Egy jól felépített léböjt valójában egy wellnesskúra, csak nem tesszük tönkre az eredményt a büféasztalnál.

 

 

Hogy kerültem a nyár közepén egy léböjt kúrára a Visegrádi Vitalizáló Vendégházba? Mivel az egészségvédő stratégiáimról eddig nem sokat hallottatok, ezt kicsit korábban kell kezdenem.

 

Én és a böjt

 

Ha az ember hozzám hasonlóan katolikus családban nő fel, a böjt fogalmáról elég korán tudomást szerez, ha másképp nem, a húsvéti nagyböjt, vagy a pénteki húsmentes böjtnapok kapcsán. A léböjttel is viszonylag korán, 1990-ben ismerkedtem meg, Oláh Andor: Reformkonyha című könyvéből, ami valóban tudatformáló erővel hatott rám, holott korábban az egészségügyben dolgoztam, ezt tanultam, tehát egészen más ismereteim voltak a gyógyításról. De ez valahogy kinyitott egy kaput, és választ adott sok kérdésre, amit a modern orvostudomány, a tanulmányaim nyitva hagytak. Oláh Andor útmutatásai alapján kezdtem el először böjtölni, utólag visszagondolva nem valami szakszerűen, de annál nagyobb lelkesedéssel. Szerencsére egészséges voltam, mint a makk, így kárt nem okozott, pedig szeretném hangsúlyozni, hogy tud, ha rosszul csinálják, ezért szoktam mindenkit Arádi Antóniához irányítani Visegrádra, aki ki szeretné próbálni a léböjtöt. Ezen az úton a továbblépést szintén egy könyv adta, ha jól emlékszem, egy évvel később: Thorwald Dethlefsen és Rüdiger Dahlke: Út a teljességhez – a betegségek jelentése és jelentősége. Ezt sokáig „emésztgettem”, éveken át folyamatosan forgattam, mire teljesen magamévá tudtam tenni a lényeget: a betegség nem a testben van. A kórházi munkával töltött évek alatt folyton szembesültem ezzel a dilemmával, miközben láttam embereket meghalni: ha mi mindent megteszünk értük, megkapják a legjobb gyógyszereket, a legkorszerűbb kezelést, miért mennek el mégis? Mi történik az emberben, mikor semmi nem használ? Aztán jött Rüdiger Dahlkétól A tudatos böjtölés kézikönyve, jó néhány évvel később, és ezzel alakult ki bennem is egyfajta tudatosság a böjttel kapcsolatban: évekig betartottam, hogy hétfőnként csak vizet iszom, és rendszeresen tartottam 3-5 napos tisztító böjtöket. A „tudatosság” kicsit olyan ezotériába hajló, misztikus megfogalmazás (elnézést kérek érte), valójában nagyon egyszerű dolgot jelent: ha tisztázod magadban, miért csinálsz valamit, a vágyott eredmény miért jó neked, és ezt szem előtt tudod tartani minden pillanatban, akkor végig tudod csinálni, minden nehézség nélkül a hosszabb böjtöket (és minden mást) is. Velem ez három alkalommal fordult elő: először akkor, mikor rövid idő alatt 2,5 dioptriát romlott a szemem. Akkor nem teljes léböjtöt tartottam, hanem 6 hónapon keresztül csak nyers zöldséget ettem, leveket ittam, és elértem a kívánt eredményt: visszamentem -1 dioptriára – ennél jobban nem tudom megjavítani, nyilván máshol van a hiba. Másodszor vesekövem volt, akkor két hétig teakúrát tartottam. Egyszer csináltam végig egy 21 napos lékúrát – akkor egy két éve hiába kezelt ízületi gyulladás miatt, teljes sikerrel. De elárulom, hogy ezt nem vállalnám még egyszer, csak vészhelyzet esetén: maga a kúra könnyű volt, hiszen ha tényleg csak iszik az ember, a második nap leáll az anyagcsere, és elmúlik az éhségérzet. De a felépítés alatt rettenetesen szenvedtem, és ez nem túlzás: elvileg feleannyi időre van szükség a normál táplálkozásra való visszaálláshoz. Én már korábban felmértem, hogy nekem pontosan ugyanannyi, még a rövidebb böjtöknél is. De a három hetes böjt után azért kínlódtam, mert egyáltalán nem kívántam enni, a gondolatától is rosszul voltam, így több lelkierőre volt szükségem ahhoz, hogy egyek, mint korábban a koplaláshoz. Viszont ha az ízületi fájdalmakhoz hasonlítom a dolgot, megérte. Azt, hogy most miért döntöttem a böjtölés mellett, a múlt héten már megírtam (ITT).

 

Amikor a böjt örömtelivé válik

 

Ezen a ponton érkezünk meg Visegrádra Antóniához. Mert a fentiekből láthatóan azt fel tudtam építeni magamban, hogy miért jó ez nekem, de azt nála tanultam meg, hogy jól is érezhetem magam közben (a második nap fejfájását leszámítva, de azt nem lehet megúszni). Miközben magamban böjtölgettem, azért egyre-másra belefutottam cikkekbe, élménybeszámolókba különféle magazinok hasábjain. Valójában jóval korábban elkezdtem figyelni arra, mi folyik a Visegrádi Vitalizáló Vendégházban, mint amikor végül eljutottam ide.

 

Arádi Antónia 20 évvel ezelőtt, személyes érintettség okán, krízishelyzetben kötelezte el magát az egészséges élet, az ezzel kapcsolatos értékek közvetítése mellett (korábban nagy húsevő, és nagyvállalati vezető volt). Az első kúrákat saját házában vezette, azóta felépült egy szállodai színvonalú böjtház, kül- és beltéri medencével, szaunákkal felszerelve, és hét éve még egy kisebb épület, ami a nyári hónapokban üzemel.

 

 

 2206-vitalizalo-vendeghaz-visegradon.jpg

 Íme, a böjtház fő épülete. Az egész létesítmény a visegrádi Fellegvár alatt nem sokkal, a hegyen, csodálatos környezetben helyezkedik el.

 

 

A kúra napjai szervezett keretek között folynak, pontos napirend szerint:

 

7.30 – 8.00 Reggeli – zöld tea és valamilyen gyógytea, mindegyikből ajánlatos meginni legalább fél litert; plusz bio citromszeletek, és 2,5 dkg méz, amit mindenki beoszthat egész napra, saját belátása szerint.

8.00 – 10.00 Torna – egymás után, 2x1 óra különböző mozgásforma.

10.00 – 12.00 Szabadidő: lehet napozni, úszni, és ez idő alatt zajlanak a masszázsok, aquafittness, egy előzetes beosztás szerint. A masszázsokat és testkezeléseket Szilviától, Antónia lányától kapjuk, mesterfokon.

12.00 – 12.30 Ebéd – minden nap más szűrt zöldségleves, amiből legalább két tányérral (kb. 1 liter) fogyasztunk el.

12.30 – 14.00 Csendes pihenő – mindenki magához (pontosabban a májához) ölel egy melegvizes palackot, és szundít / olvas egyet az ágyában.

14. 00 Uzsonna – egy pohár friss, szűrt, vízzel hígított gyümölcskoktél.

14.30 – tól TÚRA Antóniával – azért írtam nagybetűvel, mert ez szokott lenni az egyik legnagyobb erőpróba, de választható helyette nordic walking is azoknak, akik nem érzik elég felkészültnek magukat a hegymászáshoz. Ez elvileg négyig tart, ez azt jelenti, hogy Antónia és Silver, a kutyája akkor ér haza – a többiek négy és öt között…

18.00 Vacsora – ugyanaz a leves, mint délben, de van DESSZERT is: egy deci zabnyák (szűrt zabkása) fahéjjal. Ehhez érdemes eltenni egy kis mézet reggelről: nekem mindig ez volt a nap fénypontja.

18.30 – tól finn szauna, illetve mindenki kap a kúra idejére 2 infraszauna kupont is.

Szauna után kezdődnek a testkezelések: a tekercselés, ami sokat segít a bőr regenerálásában és az általános méregtelenítésben.

 

Ezt követően általában mindenkinek csak az alváshoz van ereje.

 

Nem akarok minden információt egyszerre rátok zúdítani: holnap és holnapután egy-egy önálló bejegyzést írok az étrendről, illetve a mozgásról és a kiegészítő kezelésekről.

 

 

 Antónia.jpg

 Arádi Antónia - ha elárulom, hogy most 65 éves, az is elkezd majd böjtölni, aki eddig nem gondolt rá :-).

 

 

 

Elöljáróban annyit mondanék, hogy ez a léböjt kb. 500 kalóriás diétának felel meg, de a szilárd táplálék elhagyása tehermentesíti a szervezetet, mely így jobban regenerálódik. Éppen növő holdnál voltam itt, ezért 2,4 kg-ot fogytam – ez átlagosnak tekinthető főleg, ha tekintetbe vesszük a mozgás okozta izomnövekedést is (ami nehezebb, mint a zsír).

Külön ajánlom a kúrát azoknak, akik az állóképességükön szeretnének javítani, hiszen a reggeli torna és a túrák a legelpuhultabb embert is „felhozzák nullára”, így ezt követően könnyebb kialakítani egy aktív életformát.

A tekercselésnek köszönhetően a feszességet leszámítva óriási előnynek tartom, hogy azóta nem kell testápolót használnom.

Nem lehet eleget hangsúlyozni a böjt utáni felépítés fontosságát: én (mivel ugyanúgy 10 napig tart) hajdinakúrával folytattam, mely során bebizonyosodott, hogy az anyagcserém „újraprogramozása” tökéletesen sikerült: ez idő alatt további 3,6 kg ment le, azóta normál étrend mellett még kettő, tehát a böjt hatására egy hónap alatt 8 kg-ot fogytam. Nem szabad hát rövidlátóan kezelni a kúra áldásait, mert az önfegyelem hosszú távú eredményeket hozhat.

Tehát holnap visszatérek a „menüvel”, és néhány recepttel, majd készül egy külön bejegyzés a tornáról, a masszázsról és a kezelésekről is. Aki addig is szeretne olvasni róla, böngéssze a www.bojtoles.hu oldalt!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr726642477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása