A Két Cica Konyhája

Zabtej házilag

Zabtej házilag

2h0_9949.jpg

 

 

A nagyböjt ideje alatt nemcsak a húst iktattam ki az étrendemből, hanem kipróbáltam néhány tejmentes megoldást is a zöldséges ételek készítése során: nem vagyok rá érzékeny, de egy idő után unalmas volt, hogy szinte minden ételt valamilyen tejtermékkel fejeztem be. Viszont a gabona- és magtejek meglehetősen drágák, ezért kipróbáltam kétféle zabtejet házilag - a főzöttet készítem rendszeresen, az egy kicsit krémesebb, sűrűbb, főzni is jobb vele. Kipróbáltam vele a kávét is - nem rossz, de azért nem fogok átszokni a tejmentes tejeskávéra. A recepteket nem "kitaláltam" - utánaolvastam az interneten, és a legegyszerűbb megoldást választottam.

 

A zab jelentősége nem abban áll, hogy gazdaságos tejpótló: ásványi anyag összetétele miatt fontos táplálékforrás. A növényi tejek, gabonafélék, olajos magvak és a hüvelyesek szélesebb körű használatának és a zöldfűszereknek köszönhetem, hogy ebben az évben teljesen megúsztam a "tavaszi fáradtságot", pedig sem vitaminokat, sem más táplálékkiegészítőt nem szedtem, sőt, még narancslét sem ittam egész télen.

 

Tápanyagtartalom: 

Különösen kiemelendő vas és magnéziumtartalma, de kisebb mennyiségben tartalmaz pantoténsavat és folsavat, élelmi rostokat, szilíciumot is. Szénhidráttartalma magas, kevés zsírt, és a többi gabonafélénél kevesebb fehérjét tartalmaz.

 

Gyógyászati jelentősége:

Megnyugtatja az idegrendszert, erősíti a lépet és a hasnyálmirigyet, csökkenti a koleszterint. Szilíciumtartalma miatt erősíti a csontokat és a kötőszöveteket.

 

 

Zabtej

 

a. Forrázott zabtej

 

 

Előkészítés: 5 perc

Elkészítés:30 perc

Nehézségi fok 1

Tojásmentes, Tejmentes, Cukorbeteg-barát,

 

 

Hozzávalók (1 liter):

 

100 g zabpehely

1,2 liter víz

 

Elkészítése:

A vizet felforraljuk, majd belekeverjük a zabpelyhet, és egy órán át állni hagyjuk.

Nagy fokozaton leturmixoljuk, majd szűrőn átpasszírozzuk.

Az így kapott „tejet” jól zárható üvegben a hűtőbe tesszük, 2-3 napig áll el.

 

 

b. Nyers zabtej

 

 

Előkészítés: 5 perc + áztatás

Elkészítés: 30 perc

Nehézségi fok 1-3

Tojásmentes, Tejmentes, Cukorbeteg-barát,

 

 

Hozzávalók (1 liter):

 

1/2 kg bio zab

1 liter víz

Elkészítés:

 

A zabot egy éjszakán át áztassuk 1 liter vízben.

Öblítsük le, és turmixoljuk, kevés vizet hozzáadagolva.

Szűrjük le, és passzírozzuk át, majd a kapott „tejhez” adjunk annyi vizet, hogy 1 liter folyadékot kapjunk.

Lezárt üvegben, hűtőben tároljuk, 1-2 napig használható.

 

A visszamaradó zabtöretből mindkét esetben készülhet kása, gyümölcsös zabturmix, vagy a sütőben kiszárítva müzli alapanyag.

 

További információkat a maglisztekkel, álgabonákkal kapcsolatban a Mag, amit akartok! oldalán olvashattok.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr177357830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása