A Két Cica Konyhája

Orosz céklaleves marhahúsgombócokkal

Orosz céklaleves marhahúsgombócokkal

 
Végre itt a hideg, és a melengető, tartalmas levesek ideje. Ha egyszer kénytelen lennék állást foglalni, és kiválasztani a számomra legfontosabbat az ételtípusok közül, biztosan a levesre esne a választásom. Mindig van itthon legalább kétféle, mert minden este ezt vacsorázom, de az utóbbi hetekben új szokást vettem fel: reggelire is levest eszem, és minden korábbi megoldásnál jobbnak tűnik. Átmelegít, „felébreszti” a szervezetemet, valamelyest jóllakom tőle, de nem tompulok el és délig nem is leszek éhes. A mai recept egy „hamis” borscs: az elkészítés módja és az összetevők ugyanazok, kivéve a marhalábszárt és a marhacsontot, ami lényegesen meghosszabbítja az elkészítési időt. Ezek helyett használtam csontlevest és marhahúsgombócokat – nem állítom, hogy olyan, mint az eredeti, de nagyon finom, és (elsősorban a cékla színe miatt) szép leves – szerintem...
 
Hozzávalók (6 személyre):
 
-          500 g cékla, vékony szeletekre vágva
-          2 fej hagyma, felkockázva
-          2 sárgarépa felkarikázva
-          1 petrezselyemgyökér felkarikázva
-          500 g reszelt fehérkáposzta
-          1 csomó zöldhagyma, felaprítva
-          1 csomó kapor, felaprítva
-          500 g darált marhahús
-          2 evőkanál zsemlemorzsa
-          1 evőkanál aprított petrezselyemzöld
-          1 tojás
-          2 liter csontleves
-          1 babérlevél
-          4-5 szem egész bors
-          só, őrölt bors
-          4 evőkanál olaj
-          1 evőkanál cukor
-          2 evőkanál paradicsompüré
-          2 evőkanál citromlé
-          4 deci tejföl
-          2 evőkanál liszt
 
Két edényben kezdjük a munkát: az egyikben felmelegítünk 2 evőkanál olajat, beletesszük a céklát, hozzáadjuk a cukrot és a paradicsompürét, és enyhén megsózzuk. Fedő alatt, lassú tűzön, saját levében félig puhára pároljuk. Mikor elkészült, hozzáadjuk a citromlét és félretesszük. Egy nagyobb fazékban, a maradék 2 evőkanál olajon megpároljuk az egyik hagymát, hozzáadjuk a sárgarépát és a petrezselymet és néhány percig együtt pirítjuk. Rádobjuk a káposztát, ízlés szerint sózzuk, beletesszük a borsot és a babérlevelet, és fedő alatt, lassú tűzön, saját levében félig megpároljuk. Végül hozzákeverjük a párolt céklát levével együtt, és felengedjük a csontlével. Közben a darált marhahúst összekeverjük a petrezselyemzölddel, a másik aprított hagymával, a tojással, majd sózzuk, borsozzuk. Kb. 5 centi átmérőjű gombócokat formázunk belőle. Mikor a leves forrni kezd, beletesszük a húsgombócokat, majd takarékra vesszük a lángot, és addig főzzük, míg a zöldségek és a húsgombócok is megfőnek. 2 deci tejfölt simára keverünk a liszttel, a leveshez adjuk a felkarikázott zöldhagymával együtt és jól összeforraljuk. A maradék 2 deci tejfölt kikeverjük egy evőkanál citromlével és a kaporral, és tálaláskor a forró leveshez kínáljuk.

 

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr803741678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ducasse 2012.01.24. 09:35:46

Juj ez borzasztó! Ki eszik meg ilyet?

OkoskaTo:rp 2012.01.24. 10:01:59

@Ducasse: Kóstoltad már?

A cékla finom. Nemcsak ecetes saláta formájában.

min 2012.01.24. 10:20:59

Hát ja...Az eredetitől még látványban is messze van.Volt alkalmam jó ideig ezen a koszton élni ami egyébként tényleg finom és piroggal tálalták.

kalloa121 2012.01.24. 10:43:00

@Ducasse: szerintem az, aki szereti, akinek ízlik. Pl. én.

nyisztor 2012.01.24. 11:27:20

Törvényessé lett szerelmünk hajnalán igyekvő importnejem szakácskönyvből, meglepetésként készített pörkölttel akart elkápráztatni. Becsszó, igyekeztem én is, de nem ismertem föl a terméket a tányéromban.
Attól félek, a Szerző hasonló kudarcos élményben részesülne egy borscsotpróbált keletiszláv egyén megvendégelése esetén. Pedig ő is igyekezett.
Több tíztől több százig terjed a borscsreceptek száma, a szakácskönyvek szerint.
Én még egyet se kóstoltam fokhagyma nélkül.
Nekem a belefőtt csontos-zsíros disznó is hiányzik belőle. Elvetemült ukránok, ugye, egyenest szalonnát főznek bele (bár ők még a kakaóba is).
Persze, cékla, az van benne. De ama termékben is volt pirospaprika...
Kívánom, hogy az a bizonyos, Vereckétől keletre születet egyén hasonlóképp megvígasztalja a Szerzőt, miként én cselekedtem annak idején elszontyolodott kedvesemmel.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.24. 11:48:07

szerintem en szeretnem, nalunk ma lesz spagetti husgomboccal es salatanak cekla:)
de komolyan
nekem tetszik, mondjuk ceklamanias vagyok

_atya_ 2012.01.24. 12:35:05

A borscs király dolog, viszonylag gyakran főzöm, de én inkább a kelet-ukrajnai sertéslapockás változatot preferálom.
Viszont karikákra vágni a céklát bűn! Nagyon vékony csíkokra kell vágni, vagy durva reszelőn legyalulni!

csizkek 2012.01.24. 13:22:00

Imadom a borscsot. Kapor, cekla, kaposzta. A best of kombinacio:)Sokat jarok az oroszokhoz, amikor tehetem mindig kiprobalok vmilyen borscs verziot! Egy dolgot utalok csak nagyon, amikor nagyon aprora vagott szalonnat dobnak a tetejere talalasnal. Bunrossz es lehalaszhatatlan a teteje.
Mindenesetre koszi a receptet, ezt kiprobalom!!

belaneni 2012.01.24. 13:55:08

Nem rossz ez a turbósított borscs recept. Tényleg sokféle van, én is a marhahúsos, szalonna- és fokhagymamentes verziót szoktam csinálni, Moszkvából importált recept alapján. De egy dolog nekem szentségtörés: olajat használni. Vajat, kizárólag vajat! Ja, és annak is igaza van, aki azt mondja, a céklát karikákra vágni bűn. Vékony csíkokra kell.

könyvbolond_konyhatündér 2012.01.24. 15:12:25

Akármit csinálok, az én borscsomban a cékla színe mind kimegy a levesbe, mire elkészül - amit a képen látunk, az nem olyan. Mivel én még eredetit nem ettem, de amit én főzök az is nagyon finom (hétvégén tervezem újra...), kérdezném a hozzáértőket, megmarad-e a levesben a cékla céklaszinűnek, és ha igen, mitől?

élhetetlen 2012.01.24. 15:20:43

@hagyma: Ennek köze nincs a borscshoz: fehérrépa, sárgarépa, cékla, V vágón legyalulva, megpárolva, felengedve, megfőzve, tejföllel behabarva. Nem kell mindenbe hús. Tiszta zölségízek, isteni.

csizkek 2012.01.24. 15:30:09

@élhetetlen: kb van vagy tucatnyi verzioja a borcsnak. Van husos es nelkuli, kaposztas es nelkuli, habart es nem habart (tejfolt altalaban utolag teszik bele talalaskor)stb.. Az ukranok is maskepp csinaljak stb..

A szinekrol.. A kepek etelfotok, szvsz kisse feltolt szaturacioval. Ilyen szinu borscs nincs csak a kepeken:) A borscs szine fako pirosas es igen a cekla szine inkabb a levesbe kerul. Ez az en tapasztalatom autentikus helyekrol:)

könyvbolond_konyhatündér 2012.01.24. 15:40:29

@csizkek: megnyugtattál... nemcsak a szinek ügyében, de abban is, hogy nem feltétlenül kell habarni. Mi is tálaláskor tejfölözzük.
Megyek is piacra holnap beszerezni a céklát, marhahúst, kimérős tejfölt. Képoszta, hagyma, sárgarépa van itthon. Én nem mindig ragaszkodom marhahúshoz, mikor mi kerül bele, nálam baromfiból is készült már.

belagezabela 2012.01.24. 16:58:56

Melyik piacon lehet jó céklát kapni?

belagezabela 2012.01.24. 17:01:54

Ez a fénykép elég szörnyű.

belaneni 2012.01.25. 21:46:12

@belagezabela: a Hunyadi téri piacon a hosszúkás fajta általában jó

Müszélia 2012.01.29. 15:49:39

egyszer varsóban próbálták lenyomni a céklát a torkomon. horror élmény volt.

Intizar 2012.02.02. 21:18:15

Kipróbáltam! Igaz, rossz voltam, és frisskáposzta helyett savanyúból csináltam, mert savanyúmániás vagyok. Ja, és marhahús helyett igen silány (mivel igen olcsó) darált disznóból. De még így is ÜBERKIRÁLY lett. Köszönöm!
süti beállítások módosítása