A Két Cica Konyhája

Goebbels, a manipuláció művészete - filmajánló

Goebbels, a manipuláció művészete - filmajánló

67ce92c484d182c11746f7e5_goebbels1.png

Joseph Goebbels propagandaminiszter hét éven keresztül kitartott Hitler mellett: az 1938 márciusában zajlott Anschluss-tól egészen az 1945 májusában, a Führerbunkerben elkövetett öngyilkosságáig. Miközben Hitler a hatalma csúcsán van, Goebbels megrendeli a Jud Süß és Az örök zsidó (Der ewige Jude) című antiszemita filmeket, amelyek a zsidók tömeges meggyilkolására készítik fel az embereket. A sztálingrádi vereség és az 1944 végén egyre kilátástalanabbá váló helyzet után Goebbels a legradikálisabb propagandaakciót állítja színpadra: Hitler öngyilkosságát, családja meggyilkolását, valamint saját öngyilkosságát.

Mintegy 80 évvel ezelőtt az emberiség legnagyobb bűnei történtek: a holokauszt és a második világháború. FÜHRER AND SEDUCER olyan módon keresi a történelem fontos kérdéseire adott válaszokat, ahogyan azt eddig soha nem láthattuk: Hogyan tudták elkövetőik végrehajtani bűncselekményeiket, és miért követte a németek többsége Hitlert ebbe a katasztrófába?

E sorsfordító évek alatt Adolf Hitler megfogalmazta és végrehajtotta két legfontosabb személyes célját: a németek „Lebensraumjának” (életterületének) kibővítését keleten, valamint az európai zsidók kiirtását. A véres időszak végén 60 millió háborús áldozat hunyt el, köztük hatmillióan, akiket meggyilkoltak.

Mindez nem lett volna lehetséges Joseph Goebbels vezette hatalmas propagandagép nélkül. A miniszter alakította a nácizmus közgondolkodásban elfoglalt képét, amely ma is pusztító hatást gyakorol. Goebbels alattomosan és hatékonyan torzította el a híreket hazugságokká, a filmeket antiszemita gyűlöletű művekké, a dokumentumokat hamisítványokká, és beszédeket dühkitörésekké. És még a mai, hamis hírekkel és dezinformációval teli korszakban is, ugyanazokat a propaganda mechanizmusokat alkalmazzák a modern agitátorok és uralkodók a hatalom megszerzésére és visszaélésére.

FÜHRER AND SEDUCER közvetlenül a hatalom szívébe vezet. A film lehetővé teszi számunkra, hogy megvizsgáljuk a történelmet, miközben mélyreható képet kapunk az emberi viselkedésről és arról, hogyan épülnek fel a közgondolkodást és a nyilvános diskurzust meghatározó alapvető mechanizmusok egészen a mai napig.

Annak érdekében, hogy elkerülje a hagyományosan bejátszatott, felkomponált képeken alapuló megszokott ábrázolást, a film történelmi forrásokon alapuló fikcionális ábrázolást választ, amely autentikus párbeszédeket is tartalmaz. Ezt kiegészítik olyan archív felvételek, amelyeket eddig ritkán mutattak be, továbbá egy interjúszekvencia egy holokauszt-túlélővel.

Joseph Goebbels propagandája a pszichológiai manipuláció és a tömeges meggyőzés igazi mesterkurzusát képviselte. Nazi propagandaminiszterként ő irányította a legfontosabb kommunikációs csatornákat – a rádiót, a filmet, az újságokat, a plakátokat –, és biztosította, hogy minden üzenet egy meghatározott, egységes irányba terelje a közvéleményt.

Módszerei célja az volt, hogy erős érzelmeket váltson ki, és megkerülje a kritikus gondolkodást. Az alaposan megfogalmazott üzenetek következetes ismétlésével Goebbels olyan narratívát épített, amelyben Hitlert Németország karizmatikus megmentőjeként mutatta be, míg ellenségeket – különösen a zsidókat – a nemzet problémáinak gyökerévé tette. Ez az állandó ismétlés és érzelmi megterhelés megkérdhetetlen igazságként jelenítette meg az üzeneteket, és fokozatosan megváltoztatta az egyszerű polgárok társadalomhoz és történelmükhöz fűződő viszonyát.

Továbbá, azáltal, hogy az őszinte híreket hazugságokká torzította, a filmeket gyűlölet hordozó eszközökké alakította, és dokumentumokat, valamint beszédeket manipulált, Goebbels hatékonyan újraírták a közösségi emlékezetet. Propaganda gépezetével nemcsak dezinformációt terjesztett, hanem átformálta a morális határokat is, így a szélsőséges elképzelések elfogadhatóvá váltak. Az ilyen üzenetek mindennapos jelenléte elérzéketlenítette a lakosságot, csökkentette az ellenállás hajlandóságát, és olyan környezetet teremtett, ahol a szélsőséges intézkedéseket – ideértve az üldözést és a háborút – a nemzeti túlélés és újjászületés nevében igazolhatták.

Munkásságának hatása mélyreható volt, hiszen több millió embert mozgósított, hogy támogassák, sőt aktívan részt vegyenek a borzalmas tettekben. Azáltal, hogy a náci ideológiákat mélyen beágyazta a mindennapi kultúrába, Goebbels előkészítette azt a társadalmi légkört, amely katasztrofális politikákat követett anélkül, hogy jelentős közvéleményes ellenállásba ütközött volna. Ez a manipuláción alapuló örökség emlékeztet minket arra, hogy amikor a propaganda ilyen precizitással formálja a történetet, nemcsak az igazságot torzítja el, hanem kollektív módon hozzájárul a történelmi tragédiák közös felelősségéhez.

Ez a propaganda dinamikája – valamint annak maradandó hatása – ma is megfigyelhető azon modern környezetekben, ahol a dezinformációt és az érzelmekkel teli üzeneteket alkalmazzák a közvélemény manipulálására.

Feliratos előzetes: Goebbels, a manipuláció művészete I magyar feliratos előzetes

Goebbels, a manipuláció művészete
(Führer and Seducer)
német történelmi dráma
Rendező: Joachim A. Lang
Szereplők: Robert Stadlober, Fritz Karl, Franziska Weisz, Dominik Maringer, Moritz Führmann
2024

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr8718855234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása