A Két Cica Konyhája

Brassói aprópecsenye

Brassói aprópecsenye

 

A nagy augusztusi csalamádégyártást (és posztolást) követően egy fészbukos kommentben merült fel a kérdés: mit eszünk hozzá? Valami zsírosat – mi mást?!

 

Az első gondolatom a brassói volt, és végre a tettek mezejére léptem. Ritkán készítem el itthon, pedig az egyetlen üzembiztos megoldás: a vendéglátóipari körforgásban az esetek nagy részében félreértelmezett változatok kerülnek terítékre. A mélypont az volt, mikor egy belvárosi étkezdében olajban sült mirelit krumplira halmozva hoztak ki egy adag szétfőzött pörköltet, de rendszerint az eredetihez közelebb álló megoldások sem a hagyományos módon készülnek, ami az én olvasatomban az, amikor az előre elkészített szaftos apróhúst a nyers krumplira öntik, és együtt sütik készre, a sütőben. Ez itt egy zöldborsós változat, ami a kedvencem.

 

 

 

A RECEPTET ELSŐ SZAKÁCSKÖNYVEM 20. OLDALÁN TALÁLOD. 

MEGRENDELHETŐ ITT.

 

 

Borító_kicsi.jpg

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr123225974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kontratenor 2011.09.14. 09:48:46

Ez a krumplis megoldás tényleg jól hangzik, ha csinálok, majd így csinálom. Köszi.
De a borsónak soknak tűnik ez a plusz sütési idő. Vagy csak én érzem így?

2011.09.14. 09:59:09

@kontratenor: Szia! Azért teszem hozzá nyersen. Ennyire sül meg, ahogy a képen látod. Hát valóban nem az a hersenően friss látvány, mint a levesben... Esetleg tedd bele a sütési idő felénél - én is kísérleteztem vele, de az eredmény nem sokban különbözik.

peteraxx · http://www.revu.hu 2011.09.14. 11:41:10

na ugye, hogy van borsó a brassóiban! egyesek ezen csodálkozni szoktak

2011.09.14. 12:40:09

@peteraxx: szerintem azzal jó :-)

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.09.14. 14:32:16

Ez egy jó kis borsós egytálétel. Az irástudók felelőssége abban is áll, hogy a tényeket írják le. Főleg,ha az index címlapjára is kerül. Utánanéztem még néhány receptnek (első oldal a találatokból) s szerintem nagyon sok téves recept van. Tudom nehéz elhinni, hogy vannak a magyar konyhának pár összetevős ízletes ételei, s nem kell azokhoz semmi több. (vagy legalább az alaprecept legyen pontos.)
Összetevők: Másodosztályú hús (lapocka,vagy tarja) az első osztályú húsokból fűrészpor készül. Zsír, Krumpli, fokhagyma, só, bors. Az összetvőket kockára kell vágni! A húsokat kisebbre mint a krumplit.
Nincs benne sem vöröshagyma, sem paprika, sem kömény. Ez nem gulyás és nem is paprikás.

Köldökszösz (csodalampa) 2011.09.14. 14:34:34

@peteraxx: Mert eredetileg nincs. Sőt, eredetileg még pirospaprikát sem tettek rá.
Csak szalonna, hús, só, bors, hagyma, fokhagyma, majoranna.

Viszont elvitathatatlanul jobban ízlik nekem is, ha van benne borsó. Meg a színe miatt kell bele a pirospaprika. És én még paradicsomot (csak a húsa, héj és mag nélkül) is teszek bele, hogy méginkább szaftosabb legyen.

Endiman1980 2011.09.14. 14:44:42

tudom, ahány ház annyi szokás, de pirospaprikával, és hagymával ez már pörkölt kategória nem? én ezek nélkül csinálom, csak só, bors, fokhagymát használok. én így ismerem. és persze utána frissen kisütött hasábbal tálalom. borsót sem tennék bele soha.

2011.09.14. 14:50:19

@hajdul: Én pedig úgy gondolom, hogy semmit nem "kell" - vannak lehetőségek, és mindenki a saját ízlése szerint főz. Én így szeretem, és nem gasztronómiai lexikont írok, hanem blogot...

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.09.14. 15:03:29

@Két Cica: Mindenkinek szíve joga azt főzni és azt írni róla amit akar. Maga az étel sem áll távol az ízlésvilágomtól. De mint írtam: az írástudók felelőssége... Főleg ha címoldalra és a találatok első oldalára kerül.
Most megbocsátanám az Újragondolt brassói címet (bár sokszor ettől is kifekszem, nem lehetne inkább főzni gondolkodás helyett?)

muskotály küvé 2011.09.14. 15:37:00

Ami az összetevőit illeti, a brassói szerintem elég szabad műfaj. Nem tudom a hiteles történetét, de arra tippelek, az Ismeretlen Vendéglátós kreációja, így sok minden belefér.
Viszont: sertéscomb átpirítva, majd sütőbe téve tényleg fűrészpor; a brassóinák a húst teljesen puhára szokták pirítani (néhány perc alatt elég is), és már kész (hajában főtt vagy sült) krumplival összekeverni. Fokhagymát kultúrember nem présel szét. A képen lévő étel nekem gusztustalanul zsíros, de nyilván ízlés dolga.

ROBERTO 2011.09.14. 15:39:02

Ez egy ragu, semmi köze a brassóihoz...

A brassóiban nincs borsó, hagyma és pirospaprika, ráadásként nem szabad eláztatni a krumplit ami hajában főtt és kevés zsírban pirítva vagyon, aminek az eredménye ropogós kéreg és krémes belsőrész. A szafttól elázik, ezért csak a tálalás előtt szabad összekeverni a hússal! :-)

DE, mindenki azt eszik brassói néven amit akar, ez egy szabad ország!

bonebear · http://cinca.blog.hu 2011.09.14. 15:42:16

Vessetek a mókusok elé, de én csak negyed ennyi fokhagymával is megelégednék. A pirospaprika nekem is fura. A krumplit meg főzés után olajon megfuttatva is el tudnám képzelni (kockázva), hátha gyorsabb.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.09.14. 16:05:55

Annyi itt a zsíros kaja, hogy pont ide illik eme mű:

GYOMORTÖFFENÉS

Gyomrod gyenge, szegény kölyök?
Lecsapnak rá szaftpörölyök!
Majonézes ürücupák
Bélben bolyhot kócol, pupák!
Darálthúsba abált fűszer?
Nem kell ide csodaműszer
Meglátni, hogy bélrendszered
Koleszterin-tusban fered.
Pörctömbök és disznóteper-
-tők hada a földre teper.
Zsírzuhanytócsamaradvány,
Melyben halsz, mint egykor Radvány
Erdejében Bárczi Benő!
Bár, ha fejed lágya benő
Addigra, és pacallevest
Sose eszel (tán csak kevest),
S nem zabálsz több tokaszalon-
-nát, s fenyőről zselés szalon-
-cukrot, s nem lesz többé nasi:
Gyógyulhat a gyötört hasi!
Megoldás a léböjt, meg a
Létmódváltás: Legyél vega!
(Léböjt?! Vega?! Nekem tú'sok!
Öljetek meg szaftos húsok!!!)

még több (táp)irodalom:
fradyendre.blogspot.com/
:)

tasslehoff 2011.09.14. 16:22:51

Kérem szépen, nem lehetne ezt bemondani a TV-híradóban? Végre elhinné a sok hitetlentamás, hogy a brassóiba KELL zöldborsó, és hogy NEM KELL fagyasztott krumpli. Köszönöm, köszönöm, köszönöm. Ez egy csodaszép nap az életemben!

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.09.14. 22:00:21

@tasslehoff: A fagyasztott krumpli vendéglátóipari felhasználásának tiltásával egyetértek.

Müszélia 2011.09.15. 18:44:27

éttermekben a brassói mindig az aktuális maradékokból készül. pont illik hozzá a konzerv zöldborsó.

2011.09.15. 18:46:07

@Müszélia: Müszi, ez nem konzerv zöldborsó! csak megsült, mivel a sütőben volt :-)

2011.09.15. 18:48:59

@hajdul: Értem a szempontjaidat, de szeretném világossá tenni az enyémet: én egy saját hobbiblogot írok. Természetesen nagyon örülök neki, hogy az Index blogajánlójának szerkesztői gyakran ajánlják a nekik tetsző bejegyzéseimet az olvasóknak, de erre nekem nincs ráhatásom. Mikor elkészítek egy posztot, nem lehetek biztos abban, kikerül-e a címoldalra vagy sem. Én csak főzök...

Müszélia 2011.09.16. 07:47:18

ez is egy indiai recept, és csak azért jutott eszembe, mert ugyanolyan könnyű hamisítani, mint a brassóit. kell hozzá 1/2 kg vegyes darált hús (igen, indiában se mindenki vega), 1 hegyes erős zöldpaprika, 2 kanál joghurt, 1/2 teáskanál őrölt kömény, 1 szelet fehér kenyér, 1 hagyma, kevés őrölt szekfűszeg, fekete bors, pirospaprika, só.
a kenyeret beáztatjuk a joghurtba, szétnyomkodjuk, hozzágyúrjuk a többit (hagymát persze apróra vágva vagy lereszelve). kisebb kollbászokat formálunk, nyársra húzzuk, és grillezzük.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.09.16. 16:30:15

@Két Cica:
Kell a ketchup és a mustár,
Tányérunk, ha zsíros hús tár.
Midőn a szaft bélre lecsap,
Jön a mustár, jön a ketchup,
S együtt semleges pH-juk
Miatt bélen nem lesz má' lyuk.
Víg az élet, áll most a bál,
Aki magyar, mustárt zabál!
:)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.09.17. 13:16:52

@Két Cica: Persze, publikáld nyugodtan! Ha megemlíted, hogy Frady Endre mű, akkor bármit, amit a fradyendre.blogspot.com/ irodalmi lépegetői blogomon lelsz, azt felhasználhatod.
Elég sok kajával kapcsolatos dolgot írtam.
;-)
Szepy :)
(Szepessy Gábor alias Frady Endre)

nowy 2011.09.20. 16:32:18

Brassóit szűzérméből max tarjából.Borsót pedig a környékére sem szabad engedni ! Brrr

s_e_n_k_i 2011.10.03. 13:37:32

Bárki bármit mond, én a hétvégén megcsináltam (csak annyit változtattam, hogy több fokhagyma került bele), és isteni finom volt. Felőlem lehet hívni brassóinak, kakós osztrigának, szecsuáni hagymás törpezsiráfnak, az nem változtat a tényen, hogy ez a recept így tökéletes, ahogy van. Köszönet a macskáknak!!!

Dr.Betépett felhasználó 2011.10.23. 11:47:09

@Frady Endre: Írástudó barátunkat idézném nagy szerényen:
"Nem azért kerültem a tápláléklánc csúcsára,hogy növényeket egyek."
No ez az kérem.Mindent lehet,csak mértékkel.(Néha a mérték a vödör?? )

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.10.24. 08:55:02

@Betépett felhasználó:
Frady Endre:
Táplálékláncreakció

Apró szöszmöszt kicsi féreg
Nyammnyammoz, egy nagyobb meg őt.
Eltakarja őket kéreg,
S kisféreg-lélek bőg: Megő’tt!!!

Nagy férget a harkály nyűvi,
Harkályt meg egy körző héja.
Természetes ez, nem művi,
S ráadásul nagyon mély a

Mondandóm, így folytatom is:
Légyhegy falta harkálytetem
Illata nem Color Tomi-s,
Szippantást nem erőltetem.

Tetemből lesz szerves trágya,
Mi a légyrajparancsnoki
Légynyüveknek babaágya,
S pépes, mint kit szétvert Rocky.

Trágyás földbe vetnek magot,
Jávorfa nő s egyéb bozót,
Jávorfából lesz majd fagott,
S fújkálnak rajt lelombozót.

Emberek a bamba bútól
Hajtva mindent esznek, esznek…
Sokuk kocsma site-ra boot-ol,
S rabszolgái lesznek szesznek.

Farkas farkasnak embere,
Homo Falkaholisztikusz!
Nagyhal hív kishalat: Gyere!
Áll a kanni- s táp-bál cirkusz.

Nép torkán food-orkán reked,
Meg- és önemésztjük, mi jó,
S többen eszünk mind többeket:
Táplálékláncreakció.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2010/02/taplaleklancreakcio.html
:)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.10.24. 08:57:51

Egyébként el szeretném mondani, hogy mivel a fogazatunk és az bélrendszerünk is a mindenevő sertésekéhez hasonlatos, akkor táplálkozunk természetesen és egészségesen, ha úgy eszünk, mint a disznó. :)

Lyozsi 2012.05.29. 13:43:06

Nálam az volt a mélypont, mikor megkérdezték, mivel kérem a brassóit?
Mondom: mivel éhes vagyok.
Erre: nem úgy. Rizzsel, vagy krumplival?
Na viszlát.
süti beállítások módosítása