A Két Cica Konyhája

Chili con carne

Chili con carne

 
Ifjúkorunk kedvenc étele volt: a barátaimmal közös albérletben a pizzán kívül ez került a leggyakrabban az asztalra. Akkor nem az volt a legfontosabb szempont, hogy jó alapanyagokból készüljön, hanem hogy jó sok legyen, és legyen mellé vörösbor.
Ezt követően évekig eszembe sem jutott, csak az utóbbi időben került vissza az „étlapra”, és most néztem utána, hogyan kell jól elkészíteni. Nekem ezekkel az arányokkal ízlik a legjobban: tudom, hogy eredetileg több babot tesznek bele, de én inkább kiváltom a felét kukoricával, és nem teszek bele a főzővízből sem, mert attól olyan lesz, mint egy barna babfőzelék. A fahéj, mint fűszer, talán szemet szúrhat: ezt Jamie Olivernél olvastam, és nekem bejött.
Persze még mindig igazi „bulikajának” tartom, mert kis mennyiséget úgysem lehet belőle készíteni, és mégsem ehet az ember egy hétig babot...
 
 
 
 

A RECEPTET ELSŐ SZAKÁCSKÖNYVEM 108. OLDALÁN TALÁLOD. 

MEGRENDELHETŐ ITT.

 

Borító_kicsi.jpg

54 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr974292221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clfo 2012.03.06. 11:21:53

Ez nagyon királyul néz ki, 1-2 vizes zsemle v. pár szelet fehér kenyér kell csak mellé. Ja, és ugye a fentebb említett vörös bor, hogy jobban csússzon. :>

Hompi 2012.03.06. 11:29:05

Egy kis tipp.
Amikor fűszerezéskor bemegy a fahéj, akkor küldj utána ugyanannyi kakaóport is. Kb. 1 kávéskanálnyi elég abból is (vagy 2 :) ). Természetesen nem a nyuszis kakaóról beszélünk, hanem a cukrozatlan holland kakaóról. Meglepően zseniálisan passzol a chilli-hez. Kb olyan alap ízesítés, mint hogy az édes süteményekbe teszel egy csipet sót, mert jobban kijönnek az ízek. A chilli csípősségét selymesebbé teszi.
Próbáld ki, nem fogod megbánni :)

Artie 2012.03.06. 11:30:38

Kierezett chili? Minek, akkor nem lesz ereje.

Egy kis habanero, oszt jó lesz.;)

Csak mexikóiaknak ne mondjátok, hogy mexikói kaja, mert lenyakaznak érte. Helyszínen.

mutant · http://universal.blog.hu 2012.03.06. 11:37:53

El sem tudom képzelni köménymaggal. Nekem két változatom is van a chili con carnére és magam sütöm hozzá a tortilla chips-et is. Tejföllel valami isteni. haspok.blog.hu/2008/08/27/chili_con_carne_3

haspok.blog.hu/2008/08/27/chili_con_carne_2

haspok.blog.hu/2008/08/01/tortilla_chips

Чапаев 2012.03.06. 11:52:27

A kömény egyáltalán nem eretnekség, sőt egy kis szurokfű (a.k.a. oregano) sem árt a chilibe, lévén az eredeti fűszerkeverékben is benne van. Bár a szurokfűből én még a bográcsos csülökpörköltbe is beletörök egy-két ágat, szóval vessetek nyugodtan a mókusok elé... ;)

2012.03.06. 11:54:18

@Artie: Igaz, Mexikóban szerettem volna enni - hol máshol lenne autentikusabb - azt sem tudták miről beszélek. Igaz van benne bab, meg chili is, de még hírét sem hallották.

Silent Bob 2012.03.06. 12:26:15

@...elmúlik...: Nyilván, mivel ez Tex-mex kaja. Kukorica amúgy egyáltalán nem kell bele. Csak mi hisszük, hogy attól lesz valami mehikói, hogy telebasszuk csemegekukoricával.

fahey 2012.03.06. 12:57:54

@Hompi: én étcsokival ismertem, de a kakaó se lehet rossz

Artie 2012.03.06. 13:06:09

@Silent Bob: Voltak nálunk mexikói kollégák. Ebédre: mexikói tokány. Azt kaptak.

Kérdezték, hmm, good, what's that? Mondtuk, mexikói. És mitől mexikói? Hát mert van benne kukorica.

Majdnem megfulladtak a röhögéstől.

És igen, Tex-Mex, de olyan szinten, hogy van olyan mexikói kollégám, aki közölte, hogy életében nem evett még, és elvből nem is hajlandó megkóstolni.

Artie 2012.03.06. 13:07:55

@Artie: Félreértés ne essék: én ettől még szeretem, sőt...:)

És hogy azért a témához is szóljak: legjobb, amikor kimész a kertbe, és ami vna, begyűjtöd: oregano, majoranna, rozmaring, kakukkfű, hadd szóljon. És friss chilivel, Ausztriában lehet kapni jó kis vegyes chiliket (jalapeno, háromfajta habanero...). Úgy az igazi.

Silent Bob 2012.03.06. 13:23:11

@Artie: Én is imádom. Főzni is és enni is. Részemről hús:bab 1:1, étcsoki mindenképpen, és a chipotle nagyon fel tudja dobni, főleg a paradicsomszószos változat.

lalanc 2012.03.06. 13:26:54

Én is jobban szeretem friss zöldfűszerekkel. ha már úgyis tudjuk, h nem autentikus mex. kaja, akkor már úgyis mindegy. :-)
Valamint a csoki-kakaóhoz egy saját gondolat. Évekig ettem két kocka étcsokival,vagy 1 kanál holland kakaóval, de nekem ezek valahogy túllágyították a chili élményt. mindig újra és újra kellett szeletelnem bele jalapenot, mert különben semmi csípősséget nem éreztem.
Szerintem a csoki csak egy "randikajánál" válik be.
Ha már mexikói életérzést akar valaki utánozni, akkor az szóljon rendesen. (Arról nem is beszélve, h milyen kár elpazarolni annnyi erős paprikát, ha már csokiztunk, mert ugye nem egy olcsó mulatság beszerezni....)
Jó étvágyat!!!

2012.03.06. 13:33:17

@Silent Bob: Igaz. Amúgy a mexikói konyhát szerettem, nagyon jó ételeik vannak. Kukorica mentesek.

Silent Bob 2012.03.06. 13:35:01

@lalanc: Ugye tudod, hogy a leghíresebb "igazi" mexikói kaja, a Mole Poblano de Pollo az konkrétan egy csokoládémártással leöntött csirke?

Artie 2012.03.06. 13:37:29

@Dr. igazi Sipi - A Magyar Köztársaság Állampolgára: en.wikipedia.org/wiki/Habanero_chili

Scoville rating 100,000 – 350,000

Ezt azért nem nagyon köll magyarázni...:)

en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale

A jalapeno ennek egy százada, kb. mint az magyar almapaprika.

Artie 2012.03.06. 13:39:28

@Silent Bob: És hát ugye az indiánok a kakaót nem is édesen itták.

Csokis-cseresznyés-sherrys bélszín, isteni. Persze nem mexikói kaja.

Silent Bob 2012.03.06. 13:52:08

@Artie: Sok múlik azon, hogy hogy eszed. A chipotle meg tud lepni, pedig jalapeno az is. :)

Egon Bondy 2012.03.06. 13:54:34

A köménymagról. A receptbe kell kömény, de nem a fingatós rántott levesbe való köménymag, amit mi használunk, hanem római kömény, ami a chili és a curry fűszerkeverékek alapja. Ha angolul olvasod a receptet, akkor a római kömény (fehér kömény, kumin vagy borsoskömény) neve Cumin (latinul: Cuminum cyminum), ami nem a mi köménymagunk. A mi köménymagunk angolul Caraway (latinul Carum carvi)és ritkán/alig használják Amerikában.
A chili con carne annyira mexikói, mint a hawai pizza hawai, meg a francia saláta francia stb. Világhíres ételek, amit csak itthon ismerünk. Milánói sertésborda rulez! ;)

Artie 2012.03.06. 14:10:33

@Egon Bondy: Ülsz? Akkor mesélek valamit.

Pár éve voltam Stuttgartban, bementünk egy olasz étterembe. Volt milánói borda az étlapon, mivel én is úgy tudtam, mint te, hogy ez egy magyar találmány, nagyot néztem és rendeltem. Kaptam egy nagy adag milánói spagettit, két kurva nagy lapát rántott karajjal.

És na például: wiki.answers.com/Q/What_is_spaghetti_Milanese

Szóval ez nem magyar kaja.:)

Egon Bondy 2012.03.06. 14:24:07

@Artie: ha te mondod. nem leszek ennyire akkor soviniszta. úgy látszik a hülyeség a hasonlóan nagy gasztro-nemzeteknél - minta a miénk - is megvan. milánóban pedig ne kérj ilyet, mert ott nem csak perverz milánói bordát rendelni, hanem egyenesen felségsértés.
(mármint kecsupostésztarántotthúsreszeltsajttal formában)

TH 2012.03.06. 14:33:39

babot főzőcskézni, kukoricából meg konzerv? nekem fordítva logikusabbnak tűnik, a normális konzervbab egész jó, de minden konzerv kukoricának konzervíze van, és simán lehet mirelitből csinálni (vagy persze friss kukoricából, ha épp van)...

qwertzuiop05 2012.03.06. 14:34:39

@Egon Bondy: Erről van szó: RÓMAI!
Imádom.

ökörpöröly 2012.03.06. 14:56:58

Én is csináltam hasonlót, de van egy-két eltérés.

- Nem rajongok a darálthúsért, ezért kicsire vágott marhahúst teszek bele.
- A paradicsomkonzerv helyett előnyben részesítem -főleg télen- a házilag készített paradicsomlevelet -amely esetleg bazsalikommal ízesített-.
- Nem rajongok a konzerv csemegekukoricáért se, ezért bármennyire is alap bele, télen kihagyom belőle.
- Szoktam beletenni egy kis házi füstölésű sonkát, lapockát, kiváló ízt adnak hozzá.
- Szoktam még beletenni babérlevelet, kakukkfüvet, esetleg egy kis rozmaringot.
- Ha már borsról van szó, a marhához szeretem a zöldborsot. Lehet keverni vegyesen feketeborssal.

Egyébként minden ételnek az a lényege, hogy az azt elfogyasztó ízlésének feleljen meg, soha ne holmi elvárásoknak és leírásoknak. Ki így szereti, ki úgy. :)

ökörpöröly 2012.03.06. 15:01:23

@lalanc: A csokoládé és erőspaprika párosítás régi hagyomány Dél- és Közép-Amerikában.

James Pond 2012.03.06. 15:11:56

Egy barátom Red Hot Chili Peppers-t játszik a bandájuk neve: Chili con carne:)

Egyéves Önkéntes 2012.03.06. 15:28:41

ebben nem kéne kukoricának lenni szerintem.
és persze a legjobb, ha rámorzsolunk a végén kukoricacsipszet, mint kálámbó a fimben

Silent Bob 2012.03.06. 15:35:27

@Dr. EÖ:
chiliszoszok.hu (van valami osztrák oldal is, ott nagyobb a választék és olcsóbb is, ha érdekel megkeresem neked)

A paradicsomszószos konzerves betyáros, a szárított nekem annyira nem jött be.

Egyéves Önkéntes 2012.03.06. 15:40:42

@Silent Bob: régen volt a culinarisban egy konzerv, ami szószban volt és hagymás volt, de már nincs
eholni: farm3.static.flickr.com/2478/3977620691_97860c9952.jpg

pedig nagyon szerettem
és az volt benne a fura, hogy a hagymadarabok jobban csíptek, mint a jalapeno

nekem amúgy nőnek a palánták, minden évben van, de füstölni még nem próbáltam soha
majd talán idén
bár olyat jót úgyse tudok, mint az eredeti

Silent Bob 2012.03.06. 15:44:28

@Dr. EÖ: Na pont erre a konzervre gondoltam. :)
De most nincs az oldalon, meg szárított se, ahogy elnézem. Mindjárt előtúrom az osztrák webshopot.

Egyéves Önkéntes 2012.03.06. 15:47:29

@Silent Bob: köszi, nem is tudtam, hogy az Alpokban is megterem ez a paprikafajta :)

commando 2012.03.06. 15:48:28

@Silent Bob: Így igaz, viszont eredetiben római kömény való bele!

Silent Bob 2012.03.06. 15:49:41

@Dr. EÖ: www.mopeppers.at/en/
Na itt is van. Szárított persze itt sincs most, csak por. (meg az ominózus konzerv) :D Nekem még van egy darab, úgy néz ki mint egy kutyaszar, nagyon szép. :)

Egyéves Önkéntes 2012.03.06. 15:51:19

@Silent Bob: dánke
és még dr. pepper kaula is van

Silent Bob 2012.03.06. 15:55:03

@Dr. EÖ:
Ráadásul ez a Cherry - Vanilla nagyon metál. (én már rendeltem máshonnan. :D)

Silent Bob 2012.03.06. 15:57:31

@commando: Az őrölt korianderről nem is beszélve, amit senki nem említ. ;)

betonrúzs 2012.03.06. 16:00:17

@Artie: már csak megszokásból is

Egyéves Önkéntes 2012.03.06. 16:06:22

@Silent Bob: na majd ránézek
nálunk itt a városban az egyik kisbolt árulja is

Ann1294 2012.03.06. 16:12:24

Mi szoktunk bele bambuszkonzervet is tenni, bruttositja az anyagot.

Vega pacienseknek gombaval daralthus helyett.

Szeretjuk mert gyorsan keszen van es kiados.

Ann1294 2012.03.06. 16:20:27

@Egon Bondy: Bakker, te vagy az en emberem. Mar a harmadik doboz "Cumin"-t dobtam ki a kukaba (a curry is ott van mellette) mert nem kaptam nomrmalis magyar komenyt Irorszagban. Szoval caraway. Vilagos. Hogy en erre nem gondoltam. Koszi, szepen.

(A curry es ez a romai komeny egeti a gyomrom ugyanugy mint a nyers hagyma es savat okoz.)

kovacsguszti68 2012.03.06. 16:45:46

nem kell kierezni a chilipaprikát! A kukoricát is felejtsük el. És ne hagyományos köményt használjunk, hanem római köményt! Egészen más az íze, sokkal jobban illik a chilihez. A kakaós hozzászólással egyetértek, ugyancsak passzol a csípőshöz. De ne vigyük túlzáspa.
Tortilla chips-szel kanalazgassuk, és legyen mellé jó sok sör :)

hegyilany 2012.03.06. 16:59:26

@Silent Bob: Ja-ja. szerintem ezt nem ártana beleírni a cikkbe.

Müszélia 2012.03.06. 17:25:09

londonban tanultam a chili con carne recepjét. röviden, úgy készült, mint a pörkölt, sima paprika helyett chili paprikával. igaz, hogy ott egészen más volt a fűszer állaga, színe, itthon még sosem találtam olyat.
szuper bulikaja.

Artie 2012.03.06. 20:03:42

@Egon Bondy: Na nyilván, amit nálunk az olasz konyhával művelnek (reszelt tecsótrapista parmezán helyett, carbonara tejszínes sonkával parmezán és tojás nélkül és társai), az eleve bűncselekmény.

@Müszélia: Ha a pörkölt alatt a Venesz-féle elcseszést értjük (ami amúgy a paprikás), akkor nem...:)

Ajánlott olvasmány: dezso.klebercz.hu/konyha_gulyas_erdei.htm

Megdöbbentő módon a TV Paprikán is felfedezték, hogy a pörkölthöz nem kell paprika, meg hagyma sem. Hajrá!

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.03.06. 20:20:01

Honnan kerítsek habanerot? Mármint vidéken. Állítólag néha van a hiperekben, de én még egyszer sem láttam. Kurvára kéne már az upgrade, mert gyengül a flash.

Artie 2012.03.06. 20:26:32

@rockseiaXLL: Nem tudom, merre laksz, de Ausztriában az összes picit nagyobb boltban (pl. Eurospar, Merkur) standard cucc.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.03.06. 21:16:31

@Artie: Omg ez valami osztrák blog? Benéztem valamit? Magyarországon élek egy vidéki magyar városban. Magyar vagyok, szülőhazám lakosa vagyok, itt Magyarországon. Azon belül is elég messze Ausztriától. Azért kösz.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.03.07. 09:37:00

Ez gyorsan ment... Ma elmentem a Sparba 1-2 dologért és gondoltam megnézem, mizu a zőccségeknél. És mit látok? Habanerooo! :D

Artie 2012.03.07. 21:11:38

@rockseiaXLL: Csak úgy felhívnám a figyelmed, hogy a Spart lezüllesztő magyar Feiner Pétert egy hónapja kitették, és egy osztrák pali vette át.

Na, azóta kezd hasonlítani a kínálatuk az ausztriai kínálathoz. Hogy mik vannak!

Müszélia 2012.03.11. 10:00:46

van a közelben egy pizzéria, azok kínálnak "chili con cade"-t. ez valami speciális, új változat?

Müszélia 2012.03.11. 10:02:36

@Artie: sparba nem megyek, a világ egyetlen boltjában sem kell annyit sorban állni, mint ott. valami szabály lehet, hogy a kasszánál kizárólag csigákat és teknősöket szabad alkalmazni.
süti beállítások módosítása