A Két Cica Konyhája

Tejfölös krumplifőzelék sült tarjával

Tejfölös krumplifőzelék sült tarjával

 

A múlt pénteki tökfőzelék sikerén felbuzdulva ezentúl bátran fogom publikálni a házikosztot, amit eddig méltatlanul elhanyagoltam: főztem természetesen, csak azt hittem, ez nem tart számot komolyabb érdeklődésre. Szerencsére tévedtem, és örömömben  létre is hoztam egy önálló linket a blogon „A mama főztje” címmel, kifejezetten az „újragondolatlan” házi recepteknek.

A mai fejezet a krumplifőzelék - nem múlhat el az újkrumpliszezon nélküle. Imádom, hogy szép karikákra tudom vágni, idei fokhagymát tehetek bele, amit még nem lehet gerezdekre szedni, és friss, zöld majorannával tálalhatom - és nem utolsó sorban fokhagymás sült tarjával. Nem tudom, ki hogy van vele, én minél melegebb van, annál jobban kívánom a zsíros ételeket. A ropogós fehér kenyeret lefelejtettem a képről, de az elfogyasztását nem tudnám elképzelni nélküle. Jó étvágyat!
 
Hozzávalók:
-          1 kg karikára vágott, tisztított újkrumpli
-          1 kisebb fej friss fokhagyma
-          1 fej friss főzőhagyma
-          1 babérlevél
-          1 teáskanál őrölt pirospaprika
-          2 dl zsíros tejföl
-          2 evőkanál kukoricaliszt
-          só,  víz
-          3 evőkanál apróra vágott, friss majoranna
A tarjához:
-          6 szelet csontos sertéstarja
-          6 gerezd fokhagyma
-          só, őrölt bors, őrölt kömény
 
A hússzeletek mindkét oldalát besózom, befűszerezem, majd egy tepsibe fektetve megkenem a zúzott fokhagymával. Nagyon kevés vizet teszek alá, és 200 fokos sütőben puhára sütöm.
A krumplit egy lábosban felteszem főni annyi vízzel, hogy ellepje, nem megfeledkezve a sóról és a babérlevélről! A hagymákat gerezdekre vágva egy teatojásban szoktam mellétenni a vízbe – így könnyebb kihalászni, mikor a habarásnál szükségem lesz rájuk. Ha krumpli megpuhult (vigyázat, nem akkor, mikor már szétesett), az egyharmadát főzővízzel együtt átkanalazom a turmixgépbe, beleteszem a főtt hagymákat, a tejfölt, a pirospaprikát és a lisztet, majd simára turmixolom. Ezzel sűrítem be a főzeléket: a visszaöntés után együtt felforralom. A tűzről levéve belekeverek 2 evőkanál friss majorannát, és lefedve tíz percig állni hagyom. Tálaláskor megszórom még egy kis friss majorannával, és a tarjával együtt kerül az asztalra.

 

 

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr443049384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2011.07.08. 19:58:19

Leirom megegyszer.

En ujkrumplibol sohasem keszitek krumplifozeleket. SOHA! Nem arra valo. Szerintem :o)

De tetszik, hogy a fozeleked darabos. En is szeretem, ha ra lehet harapni egy-ket krumpli darabkara. Nalunk a fuszerezese is egyszerubb, mivel a baberlevel ize dominal benne. Raadasul feher, mert miert kotelezo minden magyar etelbe pirospaprikat tenni?
Sokszor feltet/hus nelkul esszuk. Ilyenkor belefozom a maradek kolozsvari szalonna borkejet, mert az egy kulonleges izt kolcsonoz. Ilyenkor pogacsa vagy finom kenyer dukal a fozelekhez.
Masodszori melegites utan pedig ugy besurusodik, hogy mosogatas elott jol kikaparom a labast es kenyerre kenem a maradekot. Eros paprikat szorok a tetejere :o)))

Attilajukkaja 2011.07.08. 20:11:25

Kedves Ketcica!

Nem gondolod, hogy gatyaba kellene raznod a blogod hatteret? Ha mar olyan kivaltsagos vagy, hogy folyamatosan kikerulsz a cimlapra, segitseget kerhetnel olyanoktol, akik ertenek az ilyesmihez. Nem kenhetsz mindig mindent a blogmotorra.
[Torlendo komment]

crazyfish 2011.07.08. 21:03:26

...igen, a babérlevél domináns kell, h legyen...én fasírttal szeretem, friss kenyérrel...a tarja szerintem kicsit sok hozzá...de ízlések és pofonok...lol

HATTYU 2011.07.08. 21:04:45

@Attilajukkaja: miért bábt téged ennyire, hogy folyamatosan kikerülök a címlapra? minden kommentben megemlíted... nem vagyok informatikus, majd megkérek valakit, hogy nézzen rá. Azért szoktam törölni a hasonló hangvételű kommenteket, mert nem a bloggal kapcsolatos problémáról szólnak, hanem a tiétekről, amin én nem tudok segíteni: írjál blogot, legyen jó, aztán majd te is kikerülsz az indexre, és válaszolgathatsz a fikázó kommentelőknek!

crazyfish 2011.07.08. 21:05:22

.igen, a babérlevél domináns kell, h legyen...én fasírttal szeretem, friss kenyérrel...a tarja szerintem kicsit sok hozzá...de ízlések és pofonok...lol

HATTYU 2011.07.08. 21:06:07

@Attilajukkaja: nem tudom, reggel óta először jutottam géphez. én nem főállású kommentelő vagyok :-)

crazyfish 2011.07.08. 21:09:30

nem jelenik meg a nevem...

HATTYU 2011.07.08. 21:09:35

@Attilajukkaja: szerinted... én meg amióta élek, kimegyek a kertbe, hozok be krumplit, amint elég nagy, hogy legyen értelme felhúzogatni, és főzök belőle - pl főzeléket. lehet, hogy nem arra való, de a nagyanyám is így csinálta, tavaly lett volna száz éves - sajnos nem szóltál neki, de így sem halt meg hülyén.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.07.08. 21:46:34

Szerintem túlreagálod a dolgot. Nem támad mindenki, aki leírja neked azt, hogy ő másképp gondolja/csinálja. Mindenki azt csinál amit akar, de azért jó ha nyitottak vagyunk arra, amit más csinál. Mindenkinek volt nagyanyja, aki valahogy csinált valamit és nem biztos, hogy ugyanúgy, de attól még lehet mindkettő jó.
Csak úgy eszembe jutott, így olvasgatva a kommenteket.

Attilajukkaja 2011.07.08. 22:14:50

@HATTYU:

"miért bábt téged ennyire, hogy folyamatosan kikerülök a címlapra? minden kommentben megemlíted."

Nem latom, ki irta a kommentet, de ezt a cimlap dolgot most eloszor emlitettem :o)

"rjál blogot, legyen jó, aztán majd te is kikerülsz az indexre, és válaszolgathatsz a fikázó kommentelőknek! "
Aki eleve igy all a dologhoz, mert valaki szova teszi, hogy a blogjara alig lehet kommentelni, a beirasok eltunnek, illetve a megjeleno beirasok is azonosithatatlanok, az eleve ne kezdjen blogirasba. Es nem irok blogot, de ha ilyesmire adnam a fejem, akkor azt tobb odafigyelessel tennem.
Nem ez az elso poszt, ahol problema akadt a beirasokkal.
Kerlek, ne engem tamadj azert, ami nem az en hibam!!!
Es hogy en soha nem foznek ujburgonyabol fozeleket vagy csinalnek belole gombocot, nudlit, az lehessen mar az en velemenyem! Mert en is takarozhatnek a meghalt nagymamammal, de nem teszem. Ez izlestelen lenne reszemrol!
Nyugodtan kitilthatsz, kitorolheted a kommentemet. Ugyis ez volt az utolso beirasom.

bungics (törölt) 2011.07.08. 22:55:07

"Újragondolatlan". Hát ez nagyon jó. :)))) Ettől a szótól mostanában (újragondolt) hidegrázást kapok.
Jók vagytok!

petru 2011.07.09. 02:52:28

Osszefut a nyal a szamban! Nem is arulom el, hany eve nem ettem krumplifozeleket (nem hinnetek el!), es most ez a legnagyobb vagyam! Ali varom hogy kiprobaljam! (Kanallal fogom paszirozni, nem geppel)
Szereny tudasom szerint a surites e modja (kozonseges rantas helyett) eredeti es erdekes.
Egy kerdes: mi a "főzőhagyma"? Voroshagyma, zoldhagyma?
Ket megjegyzes: "őrölt pirospaprika" - ezt altalaban csak "pirospaprika"-nak szokas mondani, mint ahogy a szovegben (helyesen) igy is hasznalja a szerzo.
Szvsz meg kellett volna jegyezni, hogy lehet kaporral is csinalni. Persze izles dolga, ki is fogom probalni, milyen a majorannal.
Remelem hogy sikerul majd a kotyvasztasom, ugyhogy elore is koszonom a szerzonek a receptet es egyaltalan az otletet (5let)!

Rosszindulatú Vászka 2011.07.09. 08:23:02

Ahój!

Liszt csak akkor kell bele, ha újkrumpli. Öregkrumpli ha jófajta és elég lisztes, jó egy sima tejfölös habarással. Szigorúan pirospaprika nélkül. Legalábbis mifelénk.

Ez a frisskenyér-fétis sztem badarság, az összes főzelék és levesféleség szikkadt kenyérrel igazán finom, ráadásul friss kenyérrel nem lehet tunkolni (tudom, hogy proliszokás, de valami kategórikus emperatívusz folyton rávesz).

@petru: a habarás rántás helyett nem újszerű, csak neked, úgy tünik :)

Dr.Betépett felhasználó 2011.07.09. 08:44:14

Hmmmm,pusztulok éhen azonnal.
Krumplifőzelék,az egész család kedvence.
Nálunk a fasírozott az elsőrendű feltét.
Próbáltátok már tárkonnyal????
@Rosszindulatú Vászka: Naggyon jól lehet tunkolni friss kenyérrel.

HATTYU 2011.07.09. 09:59:12

@Sparhelt: a válasz egy olyan kommentre született, mely azzal kezdődött, hogy az újkrumpli NEM ARRA VALÓ ... ki mondja meg, mi mire való? szerintem arra való, amire alkalmas, és ez egy több generációs tapasztalat :-)

miss poppi 2011.07.09. 10:12:10

A fehérkenyér marha egészségtelen. Nem tudtátok???? Nulla értékes tápanyag, maximum szénhidrát:-DDDD

Dr.Betépett felhasználó 2011.07.09. 11:16:19

@miss poppi: Tuggyuk.Már lisztből is a teljes kiőrlésűt veszem,basszus alig drágább,mint a fehérített akármi,ami NEM liszt.

Zöldövezeti 2011.07.09. 11:22:45

Na majd kipróbálom a zöldövezetben !!

Idet 2011.07.09. 11:42:29

Már a látványtól összefutott a nyál a számban, egyúttal megvan a holnapi ebédötlet: a krumplifőzelék hidegen is jó! Ha behűti az ember, krém-állagú lesz, és ugye, a sült tarja is ehető hidegen... a holnapi rémes hőségre való tekintettel.

Idet 2011.07.09. 11:48:38

@Rosszindulatú Vászka: Nálunk is paprika nélkül csináljuk,a habarás meg konyhai alapművelet, a tejfölös ételeket készítjük így, mert a tejföl alapból zsíros (tejföl-tejfölt használok, ha már), nem kell még plusz zsírt bevinni. Én majorannát és koriandert is teszek bele, de ez persze ízlés dolga.
A tunkolás a legjobb rész! (Vagy majdnem)
A tárkony is nagyon megbolondítja. És lehet, hogy a fehér kenyér egészségtelen, de milyen finom! Van, amihez az illik igazán. Nem ebbe fogunk belehalni...

Idet 2011.07.09. 11:53:00

@petru: Közönséges krumplinyomóval is össze lehet törni, kicsit darabosabb lesz, de - szerintem - úgy még finomabb!

Van száraz rántás is, amit az ember zsír nélkül pirít meg, persze állandóan keverni kell, hogy oda ne kapjon, és a zománcedény nem nagyon szereti, de kibírja.

Sebesen suhanó nyílvessző: Ssssh 2011.07.09. 12:29:22

Jó a blog: a malackaraj már borzasztóan modoros és bizonyos kommentelők tönkrevágták- nem járok oda többet. Nehogy itt is ez történjen!!
Egyébként: tárkony a levesbe és sült oldalas mellé.

jewel79bp 2011.07.09. 13:00:22

jó ez a sűrítési módszer, mármint a turmixgépes változat, így még nem próbáltam, köszi az ötletet!
Amúgy mi is tarjával vagy pörkölttel esszük a főzeléket.

Jadedreams 2011.07.09. 13:46:40

Egy gasztro blognál - szerintem - mellékes a háttér, mivel tele van képekkel, amik a témából adódóan sokkal lényegesebbek.

Olyan 10 éve nem ettem krumplifőzeléket. De lehet. hogy csak 8-9. rápislogok a szakácsra, jövőhétre mit főzzön.de lehet, hogy én csinálom meg.

HATTYU 2011.07.09. 14:42:49

@petru: a főzőhagyma a nagyra nőtt újhagyma - tkp. vöröshagyma, aminek még nem vörösödik a héja, hanem friss és fehér.

HATTYU 2011.07.09. 14:46:11

@Sebesen suhanó nyílvessző: Ssssh: köszi :-) - de mondd már el nekem, hogy tudnak kommentelők tönkrevágni egy blogot?

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.07.09. 20:46:48

@HATTYU: Másnak más a többgenerációs tapasztalata. Momentán az én többgenerációs tapasztalatom is azt mondaná, hogy újkrumpliból nem jó az ilyesmi, erre a régit használták fel. De mivel én sváb környezetből származom és azok spórolós népek voltak, ott biztos nem fordult elő olyan, hogy újkrumplit hoztak a kertből amíg volt régi, mert a nagyi jól el is vert volna miatta, hogy pazarlok.

petru 2011.07.10. 04:58:08

Enberek!
1. egyszerre nem működik a "válasz erre"
2. köszönöm a válaszokat és általában az egészet.
3. a pirospaprikához "nyelvileg" szóltam hozzá, fel se tűnt hogy (természetesen) nálunk se tettek bele, soha. Ami nem jelenti azt hogy nem lehetne megpróbálni vele, aztán ízlés dolga.
4. "főzőhagyma" - jó ötlet hogy az ilyen hagymára is legyen elnevezés.
5. fehérkenyér ügyében lenne egy-két keresetlen szavam, de ne rontsuk ezt a jó eszmecserét negatívumokkal. Nem fordul fel senki, ha itt-ott él vele.
6. friss vagy szikadt kenyér - ez is ízlés dolga, de a kenyértől is függ.
7. újkrumpli-spórolás: bizony, régen az újkrumpli nem került minden nap az asztalra, és akkor is szinte kizárólag sülten (amiben persze király). Szvsz MINDENT lehet újkrumpliból csinálni, és természetesen minden étel másmilyen lesz mint a régi krumpliból.
8. láttam már én is kommentelők által tönkretett fórumokat.

Sebesen suhanó nyílvessző: Ssssh 2011.07.10. 11:36:46

@HATTYU: Pl. mindent kritizálnak, saját gasztro-mantrájukat hajtogatják minden bejegyzésnél, elviszik a témát érdektelen irányokba, stb. Nickeket hadd ne említsek- elegem lett belőle...
Kívánom, hogy itt ne így történjen!

HATTYU 2011.07.10. 11:48:09

@Sebesen suhanó nyílvessző: Ssssh: ja, azokról beszélsz, akiket én folyamatosan kimoderálok, sőt, többeket ki is tiltottam - és ez ezután is így lesz :-)- mások nem ezt csinálják?
süti beállítások módosítása