A Két Cica Konyhája

Csokis-diós szilvásgombóc

Csokis-diós szilvásgombóc

Gombóc_6.jpg

 

 A "Delicatessen with love" című fotósorozatot nézegetve, melyben Gabriele Galimberti olasz fotós utazásai során nagymamákat örökített meg a világ minden táján, akik a kedvéért megfőzték unokáik kedvenc ételeit, bennem is felidéződött az az idő, mikor még volt kinek nyafogni a sparhelt mellett kuporogva, hogy "mama főzzél nekem..." - például szilvás gombócot. És sok minden mást is, persze, a gombócra talán azért emlékszem jobban, mert ennek a készítésébe már egészen kicsi koromban bekapcsolódhattam. Most ráadásul pont időszerű - nekünk apró besztercei szilvánk termett, két nagy szilvafán, így az augusztus vége-szeptember volt a családi szilvaszezon - most is ezt szeretem a legjobban.

 

 

 Gombóc_8.jpg

 

 

Én is főzök minden évben szilvás gombócot, és a tészta receptjén soha nem változtatok. Az, hogy fahéjas cukorba hempergetem a megmosott szilvákat, mielőtt a gombócba kerülnek, nagymamai hagyaték, ahogy az is, hogy a prézlibe darált, pirított diót keverek. De a szilvamag helyére nem félbevágott kockacukrot, hanem finom fekete csokidarabkákat szoktam dugdosni, és a dió egy részét pirítás után csak durvára vágom, nem darálom le - ezzel szoktam a tányéron pluszban megszórni a gombócokat. Készíteni is, enni is imádom: ilyenkor mindig arra gondolok, milyen jó, hogy ennyi mindent megtanultam a nagymamáimtól, mert így nemcsak az emléke maradt meg ezeknek ízeknek, hanem a lehetőség is, hogy bármikor élvezhetem. És közben jó rájuk visszaemlékezni...

 

 

 

Hozzávalók:

 

 

 

1 kg főzőburgonya (pl. Ella)

25 g vaj

1 csipet só

400 g fehér búzaliszt

200 g dió

50 g zsemlemorzsa

100 g porcukor

1 teáskanál fahéj

100 g 70%-os fekete csokoládé

 

 

 Gombóc_11.jpg

 

 

1. A krumplit megtisztítva, apróra vágva puhára főzöm, majd áttöröm. 

2. Egy csipet sóval és a vajjal pépesre keverem.

3. Apránként, szitálva adom hozzá a lisztet, és mindig jó átgyúrom, ha beleszitálok egy adagot, hogy szép homogén tésztát kapjak. Akkor jó, ha már teljesen összeáll, és labdát tudok készíteni belőle, de még finom laza a szerkezete, nem tömött - akkor ragadós, "fojtós" lesz a gombóc.

4. Közben egy nagy fazékban vizet forralok.

5. A szilvát kimagozom, és a magok helyére csokoládé darabkákat dugdosok. Aztán a gyümölcsöt meghempergetem fahéjas porcukorban.

6. Egy deszkán enyhén alálisztezve kisodrom a tésztát, és kb. 10x10 cm nagyságú kockákra vágom.

7. A kocka közepébe helyezem az előkészített szilvát, és kézzel gombócokat formázok belőle.

8. A forrásban lévő vízbe dobom, és 3-4 percig főzöm - ha feljön  ívíz színére, szűrőkanállal kiszedem, és a darált, pirított dióval elkevert zsemlemorzsába hempergetem.

9. A tálon megszórom még a durvára vágott dióval, és fahéjas porcukorral is.

 

 

 Gombóc_10.jpg

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr226686071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása