A Két Cica Konyhája

"Újrahasznosított" alaplé

"Újrahasznosított" alaplé

20170604_142915_2.jpg

Az újrahasznosítás, a pazarlás megfékezésének témaköre nemcsak a konyhában foglalkoztat, de tagadhatatlanul a zöldségtisztítást követő „romeltakarítás” során gondolkodtam el rajta a leggyakrabban – ennél kicsit ritkábban akkor, mikor a havi rendes alaplé főzés után az ahhoz összevásárolt, majd szétfőzött jó minőségű zöldségeket kidobtam.

A Tasty egyik videójában érkezett a megvilágosodás, melyet sok ismerősöm megosztott a FB-on: a zöldséghulladék feldolgozásával is készíthetünk alaplét. A videóban kis mennyiségeket fagyasztottak le – nyilván jobban demonstrálható ebben a formában a folyamat.

Azonnal nekiláttam a gyűjtésnek: tagadhatatlan, hogy valamivel több vizet használtam így, hogy még pucolás előtt alaposan megmostam a zöldségeket – viszont nem kellett olyan takarékosan hámozni, mivel a hulladék is jó helyre került.

Az első alkalommal – mint a képeken is jól látható, feladtam magamnak a leckét: mivel havonta szoktam alaplét főzni, egy hónapig gyűjtögettem. Most szembesültem vele, mennyi zöldséget eszem – hónap végére a mélyhűtő mindkét fiókja dugig volt a dobozokkal. Egy 20 literes fazekat töltöttem meg a tartalmával.

A következőképpen jártam el a készítés során (felsorolom az alapvető tudnivalókat is):

  1. Mindig vegyszermentes, jó minőségű zöldséget vásárolok.
  2. Még tisztítás előtt alaposan megmosom, a hulladékot tiszta dobozokban fagyasztom le.
  3. Felhasználás előtt este kivettem a mélyhűtőből, így reggelre kiolvadt – praktikus az alaplé főzést olyan napra időzíteni, amit otthon töltünk, mert hosszadalmas folyamat.
  4. Feltettem főni annyi vízben, hogy ellepje.
  5. Nem kell sózni vagy fűszerezni – ezt a felhasználáskor, az étel készítése során úgyis megtesszük.
  6. Először felforraltam, leszedtem a habját – így érdemes 10 percig bugyogtatni, és folyamatosan tisztítani a tetejét.
  7. Utána lefedve, kis lángon főztem 3 óra hosszat.
  8. Akkor a lét átszűrtem egy kisebb fazékba, a zöldséget kidobtam.
  9. Mivel a mélyhűtőm kapacitása véges, az alapléből redukciót főztem: felforraljuk, majd fedő nélkül főzzük, míg a lé fele elpárolog, és egy koncentrátumot kapunk, amit tanácsos kihűteni – közben le is ülepszik, és ezt követően felhasználási adagonként eltehetjük.
  10. Végül merőkanállal (nehogy felkavarodjon) kis műanyag dobozokba szedjük – jó megoldás a jégkocka tartó is – és lefagyasztjuk.
  11. Az alsó 2-3 cm-nyi lét, ami nem teljesen tiszta, ki lehet önteni – én a kutyaeledel főzéséhez azért elhasználtam.

 

Tanulságok:

  • az így nyert alaplé teljes értékű ugyan, de az ízét nem lehet úgy beállítani, mint mikor kifejezetten ehhez vásárolunk be;
  • a havi rendszeresség nálam a mennyiségek miatt nehezen megoldható (folyton tele lenne a mélyhűtő);

 

Két alternatív megoldás:

  • heti rendszerességgel készítem, és nem lefagyasztom, csak a hűtőben tartom egy jól zárható üvegben, és a hét folyamán a főzésekhez elhasználom;
  • nyári kiadás (mikor nem szeretek semmit eltárolni a meleg miatt): mikor megpucolom a zöldséget, egy kis lábosban megfőzöm a hulladékot, egy nagyban az ételt, majd a végén a zöldséghulladék levét is hozzá szűröm.

 

Jó kísérletezést kívánok!

És a jutalom a munka végén:

 20170604_150925_2.jpg

AZ EREDETI ALAPLÉ RECEPTET ITT TALÁLJÁTOK.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr7812604565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása