A Két Cica Konyhája

A zakuszka örmény gyökerei

A zakuszka örmény gyökerei

Ha az ember testvére kulturantropológus, befőzés közben sokat megtudhat arról, amit eszik. Így történt nálunk is: a húgom, aki egyébként nem nagy híve a befőzésnek, a múlt héten fűtés helyett ezt a programot találta ki magának. Hogy ne unatkozzon közben, felelevenítette a boldog egyetemi éveket, és az erdélyi terepmunkát: így megismerkedhettem a felhasznált zöldségfélék, és a  recept eredetével. Míg érlelődött bennem a gondolat, hogy könyvet kellene írni a témáról, elkészült a padlizsános zakuszka, és részt vehettem a dunsztolásban. Mivel közben kiderült, hogy babos és gombás változat is létezik, eldöntöttük, hogy a babosat Tinka, a gombásat én fogom elkészíteni.

 

Hozzávalók:

- 3 nagyobb fej hagyma

- 3 buci padlizsán

- 1 kg kápia paprika

- 1 kg paradicsompaprika

 

Elkészítés: a padlizsánt és a kápia paprikát akár előző nap elkészíthetjük. Én - szabad tűz híján - a sütőben sütöm, minimum egy órát, közben többször megforgatva. A paprikát szintén sütőben megsütöm, s mindkét zöldségnek lehúzom a héját. A padlizsánt fakéssel összeaprítom, a megsült paprikát pedig összeturmixolom.  A hagymát és a paradicsompaprikát ledarálom, előbb a hagymát dinsztelem meg, majd a paprikát is beleteszem és együtt párolom kb. negyed órát. Ezután beleteszem a padlizsánt, a kápia paprikát és együtt párolom tovább maximum fél órát. Közben megfűszerezem sóval, borssal és babérlevéllel. Miután szépen összefőtt, kimosott, kifőzött üvegekbe töltöm, kis időre fejre fordítom, majd száraz dunsztba teszem a kincseket.

 

Tinka: "Az örmények iránti szimpátiám Franz Werfel: A Musza Dagh negyven napja című könyv olvasásakor éledt fel, majd tovább erősödött a System of a Down zenekar hallgatása közben. S most, hogy megtudtam, az erdélyi magyarok és románok az örményektől vették át a zakuszka készítését, elkötelezett hívük vagyok."

 

 

 

 

 

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketcicakonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr713115909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2011.08.02. 10:26:27

Szerintem a mai rozsdamentes acél késekkel nyugodtan lehet a padlizsánt aprítani, nem fog elszíneződni (ez a fakéses intelem a nagyon régi szakácskönyvekből él tovább).
Én augusztus végén szoktam készíteni a zakuszkát, amikor már a kápia és a paradicsompaprika a legédesebb.
Dunszt helyett forró olajat öntök az üvegbe töltött zakuszka tetejére.
Nálam valamiért egy kicsit hosszadalmasabb a dolog, majd gondolkodom, miért.

Kistestvér 2011.08.02. 11:24:46

@PO: Én nem vagyok nagy befőző, ezért nincsenek sokéves tapasztalataim, viszont az örményeket és a zakuszkát is szeretem, így hát kipróbáltam :-)

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2011.08.02. 16:48:06

@Kistestvér: na, persze én sem vagyok gyakorlott befőző, egyedül a zakuszka az, amiért hajlandó vagyok szenvedni.
Az örmények iránti vonzalmad hozhatna egy marlenka receptet ;-)

Müszélia 2011.08.02. 17:13:15

enném, de nagy macera elkészíteni.

v79benno 2011.08.04. 23:18:18

Legközelebb, ha zakuszkát vagy csak padlizsánpürét (vineta) csinálsz, próbáld ki, hogy nem húzod le a sült héját, nem bánod meg. Nincs abban semmi, amiért ki kéne dobni (kivéve, ahol szénné égett...), telt-sült-füstös íze lesz tőle az egésznek, fűszerezni is kevesebbet kell.

v79benno 2011.08.04. 23:20:03

És igen, mint PO mondja fentebb, a fakés a rozsdamentes korszak előttről származik, ma már csak kegyeletes emlék, sok jelentősége nincs. Annak ellenben lehet, ha keserű a padlizsán (ellenőrizni kell nyersen, nyalintás útján), egy keserű padlizsán el tud rontani másik tízet.

hópapa · http://siorultek.blog.hu 2011.08.20. 10:21:00

Jómagam is nagy zakuszka(és ajvár)-imádó vagyok, de a tradicionális babra a padlizsánnal sokáig elvette a kedvemet az egésztől.
Otthon mindig a kötelező vaslapon sütöttük, imádtam is az égett szagát, de aztán 5 éve átálltam az indukciós rezsóra (hozsánna néki!), és így csak a sütő maradt. Azonban azt minden padlizsánkészítő tudja, hogy a sütőben nem lesz "olyan", amilyennek lennie kell, ezért én ott csak akkor sütöttem, ha már kést nyomtak a torkomhoz.
Ekkor jött az ötlet (talán egy ajvár-készítés kapcsán), hogy ha kell az égett íz, akkor kapassuk csak meg a padlizsán-kockákat a jó nagy teflon-serpenyőben, mert mi baja lehet? És bejött!
Azóta erdélyi őseim lehet, hogy gyorsabban pörögnek a sírjukban, de üzenem nekik, hogy a fakés megvan a fiókban, a vaslapos sütés az egy igaz Isten, de én már sajnos áttértem az indukciós-teflonos-kicsit leégetős módszerre.
Nagy előnye, hogy elmarad a maszatos, égett héjas pepecselés, ugyanis csak megpucolom a padlikat, felkockázom, és mehet a serpenyőbe sülni, égni, akármi.
A másik lényeges probléma a fakés-kés-botmixer kérdés.
A fakés szép és jó, lehet használni is, de mint fentebb már leíródott, használata feleslegessé vált, amióta vannak jó kis rozsdamenetes Tramontinák, jó nagy pengével.
A botmixer viszont veszélyes játékszer!
Csak padlizsánt soha nem aprítunk vele, mert rossz íze lesz (gondolom a szétvágott magok miatt)!
Nálam az ajvár és zakuszka közti határok most már egyre gyakrabban mosódnak el.
Van ami ajvárnak indul, aztán menet közben túl sok padli, hagyma, és parkó kerül bele, és akkor eltolódunk a zakuszka felé. :o)
Ha sok a zöldség és kevesebb a padli, akkor a nagy katyvaszba már simán beleküldöm a botmixert, ott már nem szokott bajt csinálni.
A lényeg, hogy ezeket a "keverményeket" állandóan bírjuk enni, ipari mennyiségben, és nagyon jól lehet az arányok eltolásával variálni az ízvilágukat.

jaccso 2011.09.17. 14:41:29

2 hete csináltam egy adagot, nagyon finom lett. Ma vásároltam a piacon még egy adagnyi hozzávalót :)
Elég sok só kellett bele, és egy kis cukrot is kellett. (Tényleg kevés, csak hogy az ízeket kiemelje)
Az üvegekbe a tetejükre öntöttem egy kis olivaolajat.

Köszi a receptet!
süti beállítások módosítása